Svar: Trivsel i børnehaven - 3 år, 9 mdr.
23. september 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er godt nok trist at høre, at personalet i børnehaven råber af børnene, ikke viser særlig meget indfølelse, empati eller pædagogik, at der ikke er ligeværdig kommunikation... Og at det tilmed lyder til at være situationen i alle de tre børnehaver, som findes i byen :(
Hvis det er tilfældet, så har du jo ikke rigtig noget alternativ, og så må man jo et eller andet sted få det bedste ud af situationen, selvom det kan synes fuldstændig urimeligt! Og nej, det er bestemt ikke for meget at forlange, at pædagogerne er opmærksomme på hvert enkelt barns behov og giver børnene omsorg, når de har brug for det!
Det positive i det du fortæller er, at jeres dreng efter et år, er begyndt at vende sig lidt mere ud mod de andre børn, ser dem og begynder at lege med flere forskellige. Der er bestemt ikke noget i vejen for at have en bedste ven, og han er rigtig heldig at have en sådan - men det gør naturligvis rigtig ondt, når han nogle gange mærker, at bedstevennen vælger ham fra. Det er naturligt, at han har svært ved at forstå dette og agere i en sådan situation. Det er rigtig hårdt.
Det er også meget positivt, at du hører, at selvom han kan være lidt ked af at blive afleveret om morgenen og helst ikke vil have, at du går, så virker han hurtigt glad og leger, tager del i dagens aktiviteter - og du har nu også flere gange oplevet, at han ikke har fået leget færdig, når du kommer. Det er rigtig godt, at du oplever, at han rent faktisk leger og nyder det - og ikke blot sidder og venter på, at du skal komme og hente ham.
At han pludselig nævner, at han skal gå i en anden børnehave... det kan være at en af de andre børn skal flyttet og han så har hørt dette og taget det til sig. Det kan også være fordi de har talt om at hans faste pædagog jo rejser og skal flytte hen i en anden børnehave, hvor hun skal arbejde nu... Det behøver således ikke have noget at gøre med, at I hjemme har overvejet, hvorvidt det ville være godt at flytte ham.
Hvis det generelt er et problem, at der bliver talt meget hårdt til børnene, at de ikke bliver mødt ligeværdigt, at der generelt bliver råbt rigtig meget - så synes jeg faktisk godt, at du kan tillade dig at gøre opmærksom på det. Du kan bede om en samtale med lederen, og du kan komme med nogle eksempler på det du oplever. Det burde være muligt at drøfte tingene stille og roligt...
Rigtig god weekend til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske