Svar: Trivsel i børnehaven - 3 år, 9 mdr.

23. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er godt nok trist at høre, at personalet i børnehaven råber af børnene, ikke viser særlig meget indfølelse, empati eller pædagogik, at der ikke er ligeværdig kommunikation... Og at det tilmed lyder til at være situationen i alle de tre børnehaver, som findes i byen :(

Hvis det er tilfældet, så har du jo ikke rigtig noget alternativ, og så må man jo et eller andet sted få det bedste ud af situationen, selvom det kan synes fuldstændig urimeligt! Og nej, det er bestemt ikke for meget at forlange, at pædagogerne er opmærksomme på hvert enkelt barns behov og giver børnene omsorg, når de har brug for det!

Det positive i det du fortæller er, at jeres dreng efter et år, er begyndt at vende sig lidt mere ud mod de andre børn, ser dem og begynder at lege med flere forskellige. Der er bestemt ikke noget i vejen for at have en bedste ven, og han er rigtig heldig at have en sådan - men det gør naturligvis rigtig ondt, når han nogle gange mærker, at bedstevennen vælger ham fra. Det er naturligt, at han har svært ved at forstå dette og agere i en sådan situation. Det er rigtig hårdt.

Det er også meget positivt, at du hører, at selvom han kan være lidt ked ...

Annonce

... af at blive afleveret om morgenen og helst ikke vil have, at du går, så virker han hurtigt glad og leger, tager del i dagens aktiviteter - og du har nu også flere gange oplevet, at han ikke har fået leget færdig, når du kommer. Det er rigtig godt, at du oplever, at han rent faktisk leger og nyder det - og ikke blot sidder og venter på, at du skal komme og hente ham.

At han pludselig nævner, at han skal gå i en anden børnehave... det kan være at en af de andre børn skal flyttet og han så har hørt dette og taget det til sig. Det kan også være fordi de har talt om at hans faste pædagog jo rejser og skal flytte hen i en anden børnehave, hvor hun skal arbejde nu... Det behøver således ikke have noget at gøre med, at I hjemme har overvejet, hvorvidt det ville være godt at flytte ham.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det generelt er et problem, at der bliver talt meget hårdt til børnene, at de ikke bliver mødt ligeværdigt, at der generelt bliver råbt rigtig meget - så synes jeg faktisk godt, at du kan tillade dig at gøre opmærksom på det. Du kan bede om en samtale med lederen, og du kan komme med nogle eksempler på det du oplever. Det burde være muligt at drøfte tingene stille og roligt...

Rigtig god weekend til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.