Svar: Flytning og institutionsstart

17. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Og tillykke med at I har fundet en landejendom med plads til heste osv. Det lyder som noget, I har drømt om, og som nu er gået i opfyldelse, dejligt!

I må undersøge mulighederne der, hvor I skal flytte hen. Der er jo desværre ikke frit valg på alle hylder, og måske er I nødt til at skrive jeres datter op til børnehave og må vente på en sådan plads og tage imod, hvad I så bliver tilbudt indtil da. Løsningen er måske en integreret institution, hvor hun starter i vuggestueafdelingen og efter få måneder flytter til børnehavens afdeling. Løsningen kan også være en dagplejer, som så passer jeres datter, til I får tilbudt en børnehaveplads. Det kan også være, at du har mulighed for at passe hende selv de to måneder der går, til hun får en plads i børnehaven...

Du skriver, at I skal flytte først i det nye år. Jeg tænker, at det sandsynligvis betyder, at I har været hjemme og har holdt juleferie sammen, før jeres datter starter i dagpleje/vuggestue/børnehave. Nogle gange kan det være svært at skulle starte op igen efter en ferie, det kan være rigtig hårdt, at hverdagen melder sig, og det kan være guld værd, hvis man i den periode har mulighed for lidt fleksibilitet og kortere dage. Andre gange kan man netop udnytte at hverdagen starter og hos jer - at noget helt nyt begynder. Måske vil hun synes, at alt er så nyt og spændende, at hun bare rigtig gerne vil af sted... Det må tiden vise.

Generelt vil jeg dog sige, at det vil være rigtig godt, hvis I kan besøge stedet, før hun skal starte. Tale med hende om det, om de andre børn, den voksne, ting hun kan lege der, lave der osv. så hun begynder at glæde sig til at skulle derhen. Og det vil være rigtig godt, hvis hun så får lidt kortere dage i begyndelsen. Det er rigtig godt, at du har godt tid til indkøring, og det er vigtigt, at du prøver at vurdere, hvad hun viser behov for, hvilke signaler hun sender. Nogle gange går det bare super godt et par uger, men så bliver hun måske ...

Annonce

... pludselig ked af det, og så kan det være bedre, at du her henter hende lidt tidligere nogle dage, end hun måske har glæde af det lige i starten.. fleksibilitet er rigtig godt:)

Jeg tænker, at I stedet for at give hende 14 dage i det nye hus, før I begynder institutionsstart eller dagplejestart, så vil det være godt at bruge de 14 dage på at besøge stedet (dagplejen/institutionen), lade hende være der, lege der osv. i nogle timer og stille og roligt lære det hele at kende. Du skal naturligvis tage hensyn til, at alt omkring hende er nyt, og at hun derfor kan blive ekstra træt, have brug for en hjemmedag osv. Det er helt okay. Men at udnytte muligheden til på en tryg måde at se det nye lidt an, vil være rigtig godt.

De første dage kan det måske være et besøg af kort varighed, hvor hun lige leger lidt, taler med de andre børn og voksne, og så går I hjem. Stille og roligt vil det dog være rigtig godt, at hun både leger der, spiser der og sover der - og uden at du er der :) Det er godt, at hun får en oplevelse af, hvad dagen indeholder og ikke lærer, at hun kun skal være der 1-2 timer af gangen. Da hun har været hjemme hos dig, så vil det naturligt kunne være en meget stor omvæltning for hende, pludselig at skulle af sted hver dag, blive passet af "fremmede":)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvor meget er hun hos sin far? Du skal måske også medtænke, om hun kan have ekstra behov for at være hjemme, hvis hun f.eks. har været hos far og fars familie i julen, så kan det være ekstra rart for hende med lidt tid sammen med mor, før alt det nye begynder - det kan være endnu en begrundelse for at give hende tid til indkøring, så hun sammen med alt det nye, stadig mærker at mor er der for hende, passer på hende osv.

Derudover vil jeg sige, at det generelt er rigtig godt, hvis I kan pakke jeres datters ting ned sidst - og sørge for at hendes ting pakkes ud først det nye sted. Det vil hjælpe hende til at føle sig hjemme, hvis hun har sine ting hos sig:)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"