Svar: Flytning - 2 år, 2 mdr.
15. september 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Skattepigens mor
Det er super godt, at I er opmærksomme på at få sagt farvel til den gamle vuggestue og det er rigtig dejligt, at I har mulighed for at besøge det nye sted sammen med jeres datter og være der sammen med hende. På den måde bliver hun bedre forberedt til, at der nu skal ske noget nyt.
Måske kan I tage forbi den nye vuggestue, kikke ind over hæggen, se de andre børn lege osv. så hun har set, hvad det er I taler om, når I taler om at hun skal flytte og den nye vuggestue - så hun ved, hvad det er... Det må I gerne gøre en lille uges tid, før I flytter.
Det vil også være en god idé, hvis I kan gå på biblioteket og låne nogle billedebøger om at flytte. Der findes forskellige muligheder, jeg har fundet et par stykker:
"Barbapapas hus". Om Barbapapa og hans familie der må flytte i lejlighed da deres hus skal rives ned. Her trives de ikke, så de flytter ud på landet og bygger deres eget helt specielle hus. For 2-6 år.
"Tigerdyret skal flytte". Tigerdyrets hus er for lille til hans morgenhop. Alle vennerne går i gang med at finde et større hus til ham og flytte alle hans ting. Fra 3 år.
"Lasse skal flytte". Lasse skal flytte og hjælper mor og far med at pakke. Det er lidt vemodigt at sige farvel, men i det nye hus venter dejlige overraskelser. Fra 2 år.
"Anna skal flytte". Lille Anna skal flytte og alle hendes ting skal med. Men hvor er den lille tøjkanin Albert? Fra 2 år.
Når I skal flytte, altså på selve flyttedagen, så er det en rigtig god ide at I pakker jeres datters ting ned sidst - og pakker hendes ting ud som det første, når I kommer frem. Det er vigtigt, at hun har sine ting omkring sig, fordi det får hende til at føle sig mere hjemme. Hendes seng, yndlingsbamsen, dukken osv. må derfor gerne pakkes ud så hurtigt som muligt, når I flytter ind :)
Hun kan naturligvis allerede godt mærke, at der er forandringer på vej og hun oplever jo også, at I allerede er igang med at pakke ting væk, komme i flyttekasser osv. Hun mærker derfor en vis uro, som hun naturligt godt kan blive smittet af - men det er her vigtigt, at I optræder glade og så lidt stressede som muligt. Jo mere afslappet I kan tage det, jo mere afslappet bliver jeres datter naturligvis også:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke med hende - og rigtig meget held og lykke med flytningen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske