Svar: Kan det gå at tage afsted i 11 dage, og hvordan med børnehaven?
12. september 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Kære Mattias' mor
Tak for dit brev og søde ord til mig om mine svar - og ja, jeg tror faktisk også, at det nogle gange hjælper blot at skrive sine tanker ned. Bare det at formulere alt det som fylder i hovedet, få det ned på papir kan hjælpe til en løsning:)
Jeg synes, det lyder som om, at du godt kan tage på kursus i USA i 12 dage. Far er hjemme, bedsteforældrene træder til - og Mattias er rigtig glad for sine bedsteforældre. Var det mon ikke muligt, at han kunne få lov til at have nogle fridage fra børnehaven og i stedet være sammen med dem - så I udnytter det, at du er bortrejst, og hverdagen derfor alligevel er anderledes, til at give ham en pause fra institutionen.
Jeg vil foreslå dig, at du laver en lille bog til ham med en lille tekst og en tegning til hver dag, du er væk. Far kan læse op, - en side hver dag. På den måde hører han fra dig, og han hjælpes også med til at tælle ned, så han ved, hvornår du kommer hjem igen. Savner han dig, kan han hente bogen og far eller bedsteforældrene kan læse lidt igen :)
I kan også tage et målebånd med x antal dage, og så kan han og far klippe en dag af hver morgen eller aften:) Tælle ned til mor skal hentes i lufthavnen igen.
Med hensyn til børnehaven, så fortæller du, at han har gået i børnehaven i et år, og for et år siden har han været meget ked af det, og grædt meget - men I hører først om det efter et år?! Det forstår jeg slet ikke! Du fortæller også, at han protesterer mod at skulle af sted. Han lyder ikke særligt glad for sin børnehave, han er altid ked af at blive afleveret, er han også ked af det, når du henter ham? Eller har han rigtig travlt med at komme hjem, slippe væk?
Jeg er helt med på, at han naturligvis godt kan ytre ønske om at være mere hjemme, især når han fornemmer, at du går hjemme i øjeblikket, så er det naturligt, at han søger dette. Ønsket om at være hjemme sammen med dig, er naturligt også større, når han ikke rigtig trives i børnehaven - og det lyder det faktisk ikke som om, at han gør... eller på noget tidspunkt har gjort.
Jeg ved ikke, hvilke muligheder der er, hvor I bor. Men måske skulle du undersøge, hvilke andre børnehaver der er i jeres område. Det kunne være, at han ville trives bedre et andet sted. Du skal ikke tale med ham om dette, men besøge nogle steder og mærke efter, hvordan de virker. Og hvis han så skal flytte, så forklar ham, at du har fundet en ny børnehave, som du tænker vil være meget bedre for ham og så kan I fælles besøge det nye sted, når han har fået plads der.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, - god tur!
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske