Svar: Kan det gå at tage afsted i 11 dage, og hvordan med børnehaven?

12. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mattias' mor

Tak for dit brev og søde ord til mig om mine svar - og ja, jeg tror faktisk også, at det nogle gange hjælper blot at skrive sine tanker ned. Bare det at formulere alt det som fylder i hovedet, få det ned på papir kan hjælpe til en løsning:)

Jeg synes, det lyder som om, at du godt kan tage på kursus i USA i 12 dage. Far er hjemme, bedsteforældrene træder til - og Mattias er rigtig glad for sine bedsteforældre. Var det mon ikke muligt, at han kunne få lov til at have nogle fridage fra børnehaven og i stedet være sammen med dem - så I udnytter det, at du er bortrejst, og hverdagen derfor alligevel er anderledes, til at give ham en pause fra institutionen.

Jeg vil foreslå dig, at du laver en lille bog til ham med en lille tekst og en tegning til hver dag, du er væk. Far kan læse op, - en side hver dag. På den måde hører han fra dig, og han hjælpes også med til at tælle ned, så han ved, hvornår du kommer hjem igen. Savner han dig, kan han hente bogen og far eller bedsteforældrene kan læse lidt igen :)

I kan også tage et målebånd med x antal dage, og så kan han og far klippe en dag af hver morgen eller aften:) Tælle ned til mor skal hentes i lufthavnen igen.

Med hensyn til børnehaven, så fortæller du, at han har gået i børnehaven i et år, og for et år ...

Annonce

... siden har han været meget ked af det, og grædt meget - men I hører først om det efter et år?! Det forstår jeg slet ikke! Du fortæller også, at han protesterer mod at skulle af sted. Han lyder ikke særligt glad for sin børnehave, han er altid ked af at blive afleveret, er han også ked af det, når du henter ham? Eller har han rigtig travlt med at komme hjem, slippe væk?

Jeg er helt med på, at han naturligvis godt kan ytre ønske om at være mere hjemme, især når han fornemmer, at du går hjemme i øjeblikket, så er det naturligt, at han søger dette. Ønsket om at være hjemme sammen med dig, er naturligt også større, når han ikke rigtig trives i børnehaven - og det lyder det faktisk ikke som om, at han gør... eller på noget tidspunkt har gjort.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg ved ikke, hvilke muligheder der er, hvor I bor. Men måske skulle du undersøge, hvilke andre børnehaver der er i jeres område. Det kunne være, at han ville trives bedre et andet sted. Du skal ikke tale med ham om dette, men besøge nogle steder og mærke efter, hvordan de virker. Og hvis han så skal flytte, så forklar ham, at du har fundet en ny børnehave, som du tænker vil være meget bedre for ham og så kan I fælles besøge det nye sted, når han har fået plads der.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, - god tur!

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.