Brev:
Langsom vægtstigning
13. september 2015
Alder:
3 mdr.
Langsom vægtstigning
Kære Helen
Tak for dit forrige brev om søvn til vores lille datter på nu 3½ måned.
Hun sover rigtigt godt både dag og nat og falder selv i søvn (dog nu med tommelfingeren i munden..... men det problem tager vi os af senere.....)
Jeg skriver til dig nu for at få en "second opinion", da jeg ikke er helt sikker på om jeg er tryg ved hendes vægt, selvom vores sundhedsplejerske (som vi er meget glade for), ikke er bekymret.
Min datter vejede 4,8 kg ved fødslen og blev taget ved akut kejsersnit. Hun tabte sig 11% på 2 dage mens vi var indlagt men tog derefter pænt på med lidt mme tilført af kop.
Hun blev vejet igen ved et tilfælde på hospitalet på dag 10, da jeg var inde med infektion i underlivet og her havde hun tabt sig yderligere, så hun lå 13% under fødselsvægten og blev indlagt på neonatal.
Vi besluttede at køre delvis amning og begyndte at eftermade efter hvert måltid med flaske og hun tog pænt på og blev udskrevet efter 2 døgn. Vi har efterfølgende fortsat eftermadning efter hver amning.
Sundhedsplejersken har efterfølgende fulgt hende en del og hun har svinget meget i vægtstigning. Sundhedsplejersken "slap os" for ca. 5 uger siden og jeg begyndte efterfølgende selv at veje hende en gang om ugen. De sidste 3 uger har hun kun taget 50g på om ugen og jeg ringede til sundhedsplejersken i sidste uge, som dog ikke syntes det så alvorligt ud, da hun stadig ligger over gennemsnittet.
Her i en alder af 15 uger vejer hun nu 6,6 kg og er altså faldet nogle vægtkurver.
Min sundhedsplejerske siger, at de meget store babyer, som hun må siges at have været, kan have svært ved at tage nok på og holde kurven, og nå en fordobling af vægten på 5-6 måneder og også, at de godt kan svinge nogle kurver de første 6 måneder før de "indstiller" sig på en kurve.
Er du enig i det?
Hun har de første 2 måneder virket meget småtspisende og haft svært ved at holde sig vågen ved måltiderne men det går bedre nu. Hun spiser 7 gange i døgnet hvoraf den ene gang er ren amning (tidlig morgen) og fra kl 8:30 hver 3. time frem til 23:30, hvorefter hun sover resten af natten. Hun tager ca. 80ml fra flasken men jeg ved jo ikke hvad jeg har. Jeg vil dog skyde på at hun kun er på knap 800ml i døgnet.
Vi har en tid med sundhedsplejersken om ca. 3 uger men jeg ved ikke helt om jeg er tryg ved situationen. Men måske er jeg bare farvet af at hun var så stor ved fødslen og derfor har svært ved at forestille mig at hun kan blive en lille spinkel en - især også da min store datter også var stor ved fødslen (4,5 kg) og tog meget mere på end den lille gør nu og fortsat er stor.
Jeg håber du kan dele din vurdering med mig og forhåbentligt blive mere tryg - eller overbevist om at jeg skal ringe til sundhedsplejersken eller lægen.
Med venlig hilsen
AL