Svar: Skift af flaskesutter

18. august 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Annette og lille Ada

Tak for dit brev og velkommen til :)

Flasker og flaskesutter bør altid skiftes, hvis du kan se synlige tegn på slid. Det kan være at sutteflasken f.eks. er blevet grålig i farven, at der er kommet ridser i flasken eller at du kan se at mønsteret er blivet slidt og forvasket. Det er f.eks. vigtigt at måleskalaen er tydelig.

Flaskesutter kan blive møre og skal som hovedregel udskiftes mellem 4-8 uger. Det afhænger lidt af, hvor mange flaskesutter du har og hvor meget dit barn får flaske. Hvis din datter får fuld flaske og du hele tiden bruger de samme 6 flasker og flaskesutter, så vil der naturligt hurtigere komme slid end hvis du skifter mellem flere flasker/flaskesutter eller kun supplerer med flaske en gang imellem.

Flaskesutter af naturgummi/latex vil ændre sig efter påvirkning af f.eks. sollys, luft og spyt, hvor flaskesutter af silikone ofte ikke ændrer farve. Generelt er det en god idé at du laver en trækprøve i forbindelse med at du steriliserer flaskesutterne, så du tjekker, at de fungerer som de skal, ikke har nogen revner eller lignende.

Med hensyn til din datters måde at spise på, så er det helt okay, hvis du nogle gange må give hende ...

Annonce

... lidt pauser undervejs i måltider, aflede med en sut, snakke lidt, lade hende bøvse eller lignende, hvorefter hun så er parat til at spise igen.

Det er også helt okay, - og faktisk anbefalelsesværdigt, at hun får flaske som en fast del af sit putteritual. Det er helt normalt, at hun skal have mælk før hun skal sove. Det hjælper hende med at falde til ro og overgive sig til søvnen og det sikrer, at hun vil sove en længere og bedre lur.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det gør ikke noget, at hun lige nu spiser bedst, når hun halvsover. Det vigtigste er, at hun spiser og får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Og nej - det betyder ikke, at hun så lærer at spise i søvne. Når hun hen af vejen begynder med skemad, så vil hun naturligt lære at spise, imens hun sidder op, hun vil være vågen og aktiv på en helt anden måde. Og lige nu er det som sagt fint, at hun får mælk som en del af det at skulle sove. På sigt, når skemaden er godt igang, vil det netop være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur sammen med vand af kop og så tilbydes flasken, før hun skal sove igen.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.