Svar: Skift af flaskesutter
18. august 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Annette og lille Ada
Tak for dit brev og velkommen til :)
Flasker og flaskesutter bør altid skiftes, hvis du kan se synlige tegn på slid. Det kan være at sutteflasken f.eks. er blevet grålig i farven, at der er kommet ridser i flasken eller at du kan se at mønsteret er blivet slidt og forvasket. Det er f.eks. vigtigt at måleskalaen er tydelig.
Flaskesutter kan blive møre og skal som hovedregel udskiftes mellem 4-8 uger. Det afhænger lidt af, hvor mange flaskesutter du har og hvor meget dit barn får flaske. Hvis din datter får fuld flaske og du hele tiden bruger de samme 6 flasker og flaskesutter, så vil der naturligt hurtigere komme slid end hvis du skifter mellem flere flasker/flaskesutter eller kun supplerer med flaske en gang imellem.
Flaskesutter af naturgummi/latex vil ændre sig efter påvirkning af f.eks. sollys, luft og spyt, hvor flaskesutter af silikone ofte ikke ændrer farve. Generelt er det en god idé at du laver en trækprøve i forbindelse med at du steriliserer flaskesutterne, så du tjekker, at de fungerer som de skal, ikke har nogen revner eller lignende.
Med hensyn til din datters måde at spise på, så er det helt okay, hvis du nogle gange må give hende lidt pauser undervejs i måltider, aflede med en sut, snakke lidt, lade hende bøvse eller lignende, hvorefter hun så er parat til at spise igen.
Det er også helt okay, - og faktisk anbefalelsesværdigt, at hun får flaske som en fast del af sit putteritual. Det er helt normalt, at hun skal have mælk før hun skal sove. Det hjælper hende med at falde til ro og overgive sig til søvnen og det sikrer, at hun vil sove en længere og bedre lur.
Det gør ikke noget, at hun lige nu spiser bedst, når hun halvsover. Det vigtigste er, at hun spiser og får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Og nej - det betyder ikke, at hun så lærer at spise i søvne. Når hun hen af vejen begynder med skemad, så vil hun naturligt lære at spise, imens hun sidder op, hun vil være vågen og aktiv på en helt anden måde. Og lige nu er det som sagt fint, at hun får mælk som en del af det at skulle sove. På sigt, når skemaden er godt igang, vil det netop være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur sammen med vand af kop og så tilbydes flasken, før hun skal sove igen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske