Svar: Hyppige og tynd afføring

15. august 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susan

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé, at I lige nu giver både udmalket mælk og modermælkserstatning, så jeres dreng stille og roligt vænner sig til erstatningen. Det lyder dog også som om, at I skal prøve med en anden type erstatning, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.

Mange børn har glæde af NAN HA, hvis de har lidt tendens til træg mave. De spaltede proteiner gør, at mange familier oplever denne erstatning som mindre "forstoppende". Mange børn får netop problemer med at modermælkserstatning giver forstoppelse. Men det lyder som om, at I har det modsatte problem, og at der lige nu er lidt for meget gang i maven. Derfor kan det være et forsøg værd at prøve med en almindelig erstatning type 1. Det kan f.eks. være NAN pro. Det kunne også være NAN sensilac. Sidstnævnte indeholder lactobacillus reuteri, som skulle være gavnlige for maven.

I skal være opmærksomme på, at afføringen og afføringsmønsteret ofte vil være lidt anderledes hos børn, der får modermælkserstatning og børn der ammes. Når barnet får modermælkserstatning vil afføringen godt kunne have en lidt speciel syrlig lugt, som kan variere lidt efter, hvilken ...

Annonce

... type erstatning barnet får. Afføringen kan også være mere grøn. Hos nogle børn ligner den mere remoulade, hvor den er gul og grøn på samme tid, hos andre børn kan den variere mellem forskellige grønlige nuancer. Så længe jeres dreng trives og virker glad og tilfreds, så betyder det ikke noget, at hans afføring er grøn eller grønlig.

Hvis I ser slim eller pus i afføringen eller den pludselig lugter meget anderledes, så vil det være en rigtig god idé, at I får ham set af lægen - og gem meget gerne en afføringsble, så jeres læge kan se, hvad det er, I har set.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I skal også være opmærksomme på, at meget vandtynde afføringer også kan være tegn på forstoppelse. Der kan godt stå en prop af afføring i barnets tarm, og så løber der vandtynd afføring ved siden af. Det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, men det er blot en ekstra kommentar herfra :)

Du skal ikke smide den modermælkserstatning ud, som du har købt. Så længe holdebarhedsdatoen er overholdt, kan du måske få brug for den. Den kan også bruges i skemaden, når det bliver tid til at begynde med dette. Men prøv med en anden type og se om ikke det giver en ændring hos jer.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor