Svar: Hyppige og tynd afføring
15. august 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Susan
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé, at I lige nu giver både udmalket mælk og modermælkserstatning, så jeres dreng stille og roligt vænner sig til erstatningen. Det lyder dog også som om, at I skal prøve med en anden type erstatning, for at se om det vil gøre en forskel hos jer.
Mange børn har glæde af NAN HA, hvis de har lidt tendens til træg mave. De spaltede proteiner gør, at mange familier oplever denne erstatning som mindre "forstoppende". Mange børn får netop problemer med at modermælkserstatning giver forstoppelse. Men det lyder som om, at I har det modsatte problem, og at der lige nu er lidt for meget gang i maven. Derfor kan det være et forsøg værd at prøve med en almindelig erstatning type 1. Det kan f.eks. være NAN pro. Det kunne også være NAN sensilac. Sidstnævnte indeholder lactobacillus reuteri, som skulle være gavnlige for maven.
I skal være opmærksomme på, at afføringen og afføringsmønsteret ofte vil være lidt anderledes hos børn, der får modermælkserstatning og børn der ammes. Når barnet får modermælkserstatning vil afføringen godt kunne have en lidt speciel syrlig lugt, som kan variere lidt efter, hvilken type erstatning barnet får. Afføringen kan også være mere grøn. Hos nogle børn ligner den mere remoulade, hvor den er gul og grøn på samme tid, hos andre børn kan den variere mellem forskellige grønlige nuancer. Så længe jeres dreng trives og virker glad og tilfreds, så betyder det ikke noget, at hans afføring er grøn eller grønlig.
Hvis I ser slim eller pus i afføringen eller den pludselig lugter meget anderledes, så vil det være en rigtig god idé, at I får ham set af lægen - og gem meget gerne en afføringsble, så jeres læge kan se, hvad det er, I har set.
I skal også være opmærksomme på, at meget vandtynde afføringer også kan være tegn på forstoppelse. Der kan godt stå en prop af afføring i barnets tarm, og så løber der vandtynd afføring ved siden af. Det lyder ikke til at være tilfældet hos jer, men det er blot en ekstra kommentar herfra :)
Du skal ikke smide den modermælkserstatning ud, som du har købt. Så længe holdebarhedsdatoen er overholdt, kan du måske få brug for den. Den kan også bruges i skemaden, når det bliver tid til at begynde med dette. Men prøv med en anden type og se om ikke det giver en ændring hos jer.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske