Svar: Fontaneller
25. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Olga
Det lyder helt normalt :)
Den store fontanelle, som sidder øverst på hovedet, vil ofte først lukke sig når barnet er omkring 18 måneder gammel. Indtil da vil den kunne føles som et hul eller en stor blød plet.
Man vil ofte kunne se, at fontanellen bevæger sig lidt op og ned. Det er pulsen, du kan se. Hos nogle børn er det meget tydeligt, og fontanellen kan næsten se ud som om, at den hopper. Hos andre børn ser man det næsten ikke.
Fontanellen kan også være mere eller mindre dyb. Hvis den er meget dyb, så der næsten er hul ind i kraniet, så kan det være tegn på væskemangel. Det er her vigtigt at sammenligne med, hvordan den normalt ser ud hos barnet. Og er du i tvivl, kan du altid drøfte det med jeres læge.
Det er dog helt normalt, at fontanellen ændrer dybde i løbet af dagen. Hvis jeres datter har ligget og sovet, så kan fontanellen godt være højere og flugte mere med kraniet, hvis det er lang tid siden, at hun har spist, så kan den godt være dybere - og når du så har givet hende mælk, så vil du kunne se, at de flugter lidt med kraniet igen. At der er en vis bevægelse i fontanellen er således helt normalt :)
Håber dette giver lidt ro :)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske