Svar: Maveproblemer for tidligt født

27. juni 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Familien Toms

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt at børn - især børn født for tidligt - har problemer med et umodent mave- og tarmsystem. Disse børn vil ofte spise hyppigt, de spiser lidt hyppigere ved brystet end børn født til tiden. De kan have lidt sværere ved at fordøje mælken og man vil ofte opleve, at barnet græder, trækker sig sammen, spænder i kroppen og viser tegn til at have ondt i maven. Det er rigtig godt, at du ammer og det lyder som om, at amningen går rigtig fint. Din mælk vil naturligt være tilpasset jeres drengs behov, så den i sammensætning passer optimalt til hans alder og udvikling. Amning er derfor her rigtig godt.

Du spørger, om du kan gøre noget, for at hjælpe ham - og det vil her være rigtig godt, at du spiser varieret, og at du meget gerne spiser fisk flere gange om ugen. De næringsstoffer du indtager vil gå via modermælken til ham og det du spiser kan derfor have betydning for hans udvikling - sådan lidt firkantet sagt:)

Det tager tid for tarmsystemet at modnes. Og din dreng har jo fået mælk ned i maven før hans tarme egentlig var parate til det. Hvis han have ligget 6 uger mere i din mave, havde tarmene været fyldt med fostervand :) Mave- tarmsystemet udvikles dog hurtigere uden for livmoderen, og samtidig vil børn der er født før tid godt kunne være ekstra sultne, hvilket betyder, at han måske på sigt vil have behov for at starte på skemad lidt før… dog tidligst når han er 4 måneder. Nogle børn har glæde af at starte midt i mellem det faktiske fødselstidspunkt og terminen.

Tid tager det dog, og derfor er du nødt til at være tålmodig - og det er netop tiden som arbejder for jer: ) Det er rigtig fint det du/I allerede gør.

Med hensyn til perforering af endetarmsåbningen, så lyder det som om at jeres familiemedlem har haft en medfødt lukning af endetarmen. Dette kaldes Analatresi, og endetarmen kan være lukket af en hinde eller være lukket helt. Det lyder ikke til at være tilfældet hos jer - det ville være blevet opdaget, da jeres dreng så ville have problemer med at komme af med sin afføring - og det har han ikke. Han har problemer med maven og nedbrydningen af føden, men afføringen kan godt komme ud…?!:)

Kiropraktik kan hjælpe børn, som f.eks. har en skævvridning i nakkehvirvlerne eller lignende, men det hjælper normalt ikke direkte på umodne tarme… Dog kan man sige, at mobilisering, det at jeres dreng bevæger sig, at I triller med ham, cykler med hans ben osv. det hjælper på hans fordøjelse. Hvis han ligger bomstille, så er der større sandsynlighed for forstoppelse. Hvis man oplever at kiropraktik hjælper på maven, så skyldes det derfor sandsynligvis at barnet efter behandlingerne begynder at bevæge sig mere, bliver mere mobil og derfor sættes der gang i maven…

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på ammestillinger, og at han ikke skal sluge for meget luft. Det er helt naturligt, at han sluger luft, når han dier, han skal naturligt trække vejret, når han spiser og derfor vil der komme lidt mælk, lidt luft, lidt mælk osv. ned i maven. Det er også derfor, at han skal have hjælp til at bøvse af efter et måltid. Nogle børn er rigtig gode til at bøvse, og andre børn har sværere ved det ...

Annonce

... og de prutter så i stedet. Det giver naturligt mere maveuro, hvis luften skal igennem mave og tarm og ud som en prut, fremfor hvis barnet kunne slå en bøvs…

Når han efter et måltid skal bøvse, så hold ham op over din skulder. Gerne så højt, at hans arme bliver løftet op, derved kan luften bedre komme ud. Klap ham ganske let på blenumsen og op ad ryggen, så du på den måde hjælper luften den vej ud. Du kan også sætte dig med ham foran dig og udnytte bøvsetiden til lidt pludretid. Hold ham omkring brystkassen, så armene/skulderbladene løftes lidt op og så hans ryg er helt lige. Det hjælper, så luften bedre finder vej.

Hvis han i forbindelse med et måltid bare er træt og falder i søvn - og tydeligvis ikke kan bøvse, så læg ham fra dig og lad ham sove. Hold så øje med ham. Efter 20-40 minutter vil han måske begynde at knirke lidt, ligge lidt uroligt, smaske, virre med hovedet. Tag ham op og lad ham så komme af med bøvsen og put ham igen - evt. med en sut.

Netop sutten kan være god til at give ro i maven. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper både mælk og luft på vej…

Nogle børn har glæde af at få Semper Dråber (BioGaia). Disse dråber indeholder Lactobacillus Reuteri, der findes naturligt i tarmen og i modermælk. Hvis man giver barnet 5 dårber, så får barnet mindst 100 millioner levende Lactobacillus Reuteri.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du skal amme ham, så vil det være en god idé, at du varierer mellem forskellige ammestillinger. Det er med til at stimulere dit bryst og han tømmer også dit bryst forskelligt efter, hvordan han bliver lagt til - og det er netop vigtigt, at han spiser godt og længe fra et bryst af gangen. Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten, hvor den sidste del af mælken er tykkere og ligger tungere i maven. Hvis du f.eks. ammer ham 10 minutter fra det ene bryst og 10 minutter fra det andet, så er der risiko for at han får for meget af den vandholdige mælk - og det giver ekstra uro i maven. Derfor er det bedre at han spiser 20 minutter fra et bryst eller måske spiser 15 minutter fra et bryst og 5 minutter fra modsatte side. Ikke fordi du skal til at sætte tid på din amning, blot for at beskrive princippet:)

Det kan hjælpe på hans luftindtag, hvis du ammer i tvillingestillingen, hvor han ligger lidt ud under din arm med kroppen. Du kan med fordel starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor du sidder med ham i din favn og når han så slipper og måske har brug for en lille bøvsepause, så giver du ham dette. Når han herefter er parat igen, så lægger du ham til samme bryst, men i tvillingestillingen. På den måde kan du sikre ham den lidt ekstra fede mælk og samtidig minimere hans luftindtag.

Du kan også med fordel amme i det der hedder tilbagelænet ammestilling eller laid back. Her skal du sidde tilbagelænet med et par gode puder eller din dyne i ryggen og lægge din dreng med maven mod din mave. Du kan trykke ham lidt under fødderne, holde ham i hænderne osv. hvilket kan hjælpe ham til at sutte. Når han ligger på maven på dig og dier, så skal han arbejde lidt imod tyngdekraften ved brystet og netop dette kan nogle gange gøre, at han dier mere roligt og derfor sluger mindre luft.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

- Og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder