Brev:
Maveproblemer for tidligt født
27. juni 2015
Alder:
1 mdr.
Maveproblemer for tidligt født
Kære Helen
Vi har en søn på 6 uger, som er født 6 uger for tidligt. Han er sund og stærk og vejer over 4 kg nu. Han slås dog med nogle maveproblemer og jeg synes han bruger meget energi på at ligge og presse i sine vågne timer og også ofte når han sover.
Han ligger som sagt og presser, nogle gange kommer der hvin/korte grådanfald og han prutter en del (ofte eller lidt gråd/hvin). Vi masserer ham på maven i urets retning, cykler med hans ben, giver ham d-dråberne 'Lactocare' og forsøger at bøvse ham, hvilket lykkes mange gange, men ikke altid. Vi har også forsøgt zoneterapi to gange. Han ammer cirka hver anden time, nogle gange oftere og sover også 1-3 timer i træk. Jeg synes dog hans søvn er begyndt at blive afbrudt af maven.
Læge og sundhedsplejerske siger det er umodne tarme, hvilket jeg også kan læse om herinde og andre steder. Synes dog at det er lang tid hvis han først får det bedre efter tre måneder. Kan det blive bedre hurtigere eller tager det altid så lang tid?
Et familiemedlem blev født for tidligt i 1980'erne og dengang blev hun behandlet ved at en læge perforerede en hinde/membran i endetarmsåbningen med en finger og det virkede - derefter kunne hun komme af med afføringen helt uproblematisk. Har du hørt om det? Jeg kan ikke finde så meget information om det.
En anden mulighed kunne være kiropraktor. Fødslen var ukompliceret og han kan sagtens ligge med hovedet til begge sider, så jeg ved ikke om det ville være relevant?
Årsagen er, udover umodne tarme, vel også at han sluger for meget luft under amning? Er der nogle ammestillinger der er bedre end andre i forhold til at undgå luft i maven og er der andet jeg kan gøre ift. amning? Umiddelbart slutter han fint om brystvorten og det brune område og der er fint vakuum.
Er der andre ting vi kan gøre og kan det være andet end umodne tarme? Jeg synes ikke det er noget jeg har hørt så meget om i min omgangskreds.
Til baggrundsinfo, så vejede han 2,6 kg ved fødslen og fik sonde (med min mælk i) i halvanden uge, hvorefter vi gik over til fuld amning. Han sover som sagt 1-3 timer af gangen og er god til at melde sig når han er sulten.
På forhånd tak for dit svar!
Mange hilsner
Familien Toms