Svar: Hvor stor afføring, når man får erstatning?

22. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Amalie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit tidligere svar:)

Det lyder super, at din dreng har afføring en gang i døgnet. Det lyder også helt okay, at hans afføringer er mindre, end da han blev ammet, så længe afføringen ikke er hård eller fast… hans afføring skal være grødet. Så hvorvidt han er forstoppet eller ej afhænger af, hvordan afføringen er - altså det der er normalt for dig er ikke normalt for ham. Hans afføring skal være grødet, ikke som modellervoks…

Hvor meget afføring han skal have, er svært helt præcist at svare på. Du skal have fornemmelsen af, at den mængde der kommer ud, passer nogenlunde med det indtag han har. Det må altså ikke være sådan, at han spiser og spiser, og der kommer nærmest ingenting. Sådan kan det være hos børn der ammes, men hos børn der får modermælkserstatning, skal der helst være afføring en gang i døgnet.

Det er korrekt, at man som udgangspunkt ikke skal skifte mellem forskellige erstatninger, men skal bibeholde samme type erstatning, så barnets mave vænnes til denne. Hvis man som du skriver "shopper rundt mellem erstatninger", så vil mange børn få ondt i maven… MEN, når det er sagt, så vil en del børn trives med en variation af erstatninger. Nogle børn trives med at få to forskellige typer, andre børn trives med en type i en periode og har så efter en periode behov for at få en ny erstatning, en ny smag.

Det er sådan, at hvor modermælkserstatning smager ens, så vil modermælken ændre smag efter, hvad moderen spiser. Så børn der ammes får naturligt mælk, som smager lidt forskelligt i perioder og faktisk også i løbet af dagen. Børn der får modermælkserstatning ...

Annonce

... kan derfor godt køre træt i smagen… og altså have brug for lidt variation. Ikke alle, men nogle børn har…

Derudover kan det være nødvendigt at skifte erstatning, hvis man fornemmer at ens barn har behov for en anden type for at maven f.eks. fungerer bedst, for at barnet spiser mere osv. Det kan også være, at barnet ikke tåler den pågældende erstatning og derfor skal tilbydes en anden slags.

Hvis og når man vælger at skifte erstatning så vil det - med mindre at barnet ikke tåler erstatningen, for så må man skifte med det samme - ofte være rigtig godt, hvis man kan erstatte en flaske af gangen. Netop for at barnets mave kan følge med. Det vil sige, at hvis man f.eks. giver 6 flasker af erstatningen "X" og gerne vil forsøge med erstatningen "Y", så giver man ham 5 flasker X og 1 flaske Y. Dagen efter giver man så 4 flasker X og 2 flasker Y. Næste dag 3 flasker X og 3 flasker Y osv. Det vil samtidig være godt, at man varierer over døgnet, så barnet ikke får alle flasker med f.eks. X i træk, men at man giver en flaske X, en flaske Y, en flaske X, en flaske Y osv. Så det bliver fordelt nogenlunde over døgnet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange vil man opleve, at barnet trives med netop en blanding, hvorfor man så ikke skifter helt over, men bibeholder den blanding som fungerer. Det vil sige, at barnet f.eks. godt kan trives med at få 4 flasker X og 2 flasker Y. Er det tilfældet, vil det ofte være fint at give f.eks. en flaske Y morgen og aften, og så give flaskerne X resten af døgnet. Igen så det bliver fordelt.

Det anbefales normalt ikke at give mere end to forskellige slags erstatninger:)

Jeg håber, du kan bruge denne uddybning, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor