Brev:
Amning, tømning, diarre m.m.
22. juni 2015
Alder:
2 mdr.
Amning, tømning, diarre m.m.
Hej Helen!
Det er mig igen. Mange tak for dit sidste svar.
Jeg har tidlige pumpet mælk ud for at holde gang i mælkeproduktionen og min mand mener at vi skal forsøge at amme Sofia så længe jeg har mælk.
Det lykkedes mig på et eller andet måde at få Sofia til at trives uden MME. Nu kan hun godt drikke selv i måske 15 min før hun begynder at ’’hyggesutte’’.
Jeg har indført 3 times interval for hende. Jeg tror tidlige var hun ikke sulten når hun vågnede op. Hun plejer at sove 1 times tid og så begynde hun at vride og krymper for at få afføring ud. Og tidlige gav vi hende mad med det samme når hun grad, hun suttede i 5 min og faldt i søvn igen.
Nu skifter vi hende først og hun prøve at presse sin mave, nogle gange kan hun andre gange tager det lang tid for hende. Vi har spurgt vores læge om der var noget vi kunne gøre. Hun har anbefalet at prøve med Biogaia.
Lige nu har jeg fået andre spørgsmål:
1. På det første når jeg lægger Sofia til bryst, så tømmer hun ikke. Hun tager 5 min pause og beder så igen. Jeg lægger hende til ca.3gange, men alligevel tømmer hun ikke. Man hvor tømt skal brystet være? Når jeg presser brystvortet så sprøjter mælken ud. Nogle gange, når jeg skal amme hende fra det samme bryst, får jeg nogle hård knuder, som forsvinder efter amningen. Er det normalt eller skal jeg mælke resterede mælk med pumpen? Når mælken løber til så har jeg lidt brændende fornemmelse, min sygeplejerske siger at det er normalt.
2. Det ser ud at Sofia trives godt og tager på, hun har også mange tunge bleer. Mange gange for hun også diarré lignede afføring. Det mærkeligste at om dagen tømmer hun ikke bryster (drikker lidt ad gangen), men til aften ca. kl 7 for hun ’’appetitspring’’ og drikker hurtigt, og tømmer begge bryster. Hun er helt op at køre fordi jeg har ikke så meget mælk om aftenen. Så jeg skal ligger hende til brystet flere gange til hun få nok (hvis hun få). Hun hiver brystvorten op og skriger nogle gange får mælken galt i halsen. Jeg ammer hende også om natten, kl 12, 3, 6, da får jeg virkelig meget mælk og mine bryster bliver overspændt, så jeg er nødt til at mælke ud en gang for at kunne holde det ud.
Jeg har snakket med min mormor og hun mener at man skal give børn vand med sukker. Jeg har så læst mig frem at det gøre man ikke længere, men hvis hun drikker kun fra den ene bryst så ville hun så få den tykke mælk til sidst. Vil det så sige at hun vil være tørstig og man skal give hende lidt kogt vand(uden sukker)?
3. Det hele amme procedure tager mig ca 40 min uden pauser. Så skal vi bære hende over skylderen fordi hun gylper meget og bøvser. Bare vi skifter bleer så kommer der en ordentlig gylp. Det er lidt problemetisk fordi lige så snart hun falde i søvn efter amning, så vækker vi hende og så kan hun ikke falde i søvn. Specielt hårdt er det om aftenen for der har man ikke kræfter til at bære hende længe nok, så vågner jeg op nogle gange og kan se at hun kan ikke få ro i søvnen, der er et eller andet, måske luft i maven, bøvs...Hvad kan man gøre?
4. Hun har også tit tilstoppet næse som irritere hende meget, jeg har prøvet både med mælk og saltvand, nogen siger man skal bruge lidt olie på vat. Jeg bruger også næsesuger. Jeg tænker også om hun sluger så meget luft på grund af næse?
5. Jeg var nødt til at give hende sut fordi hun vil helle tiden småsutter ved brystet i stedet for at drikke ordentlig. Og nu drikker hun fint. Men jeg synes at sutten fungerer bedst på vores barnevognstur fordi hun få rå og falder hurtigt i søvn. Men når vi giver hende sut i vuggen så ligger hun og sutter i lang tid selv i søvn og holder sig vogn for at kunne holde på suttet, og hvis sutten falder så vågner hun op med det samme. Er det så godt eller skidt med sutten?
Sofia blev født d.24 april og hun er nu 9 uger. Ved fødslen vejede hun 3034 gr. og nu er hun 5 kg.
Jeg har det virkelig svært med at stille kun et spørgsmål, vælge et emne.
Glæder mig at høre din svar.
Med venlig hilsen
Sofias mor