Svar: Projekt sutafvænning går ikke særlig godt

10. maj 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Det vil være rigtig godt, hvis din datter ikke har sut i munden hele tiden. Det er helt naturligt, at hun er glad for sin sut, har brug for den, når hun skal sove, er træt, har brug for lidt trøst og tryghed - hun er knap 2 år gammel, så at have behov for sutten er naturligt. MEN en sut i munden hele dagen, vil naturligt kunne påvirke hendes sproglige udvikling, ligesom det også vil kunne påvirke hendes tandstilling og medføre suttebid.

Når hun har sut i munden, så er hun nødt til at holde munden lukket omkring sutten, for ikke at tabe sutten. Det vil naturligt gøre det svært for hende at tale, det bliver svært at forme lyde med tungen i munden, når sutten er der. Hun kan også få problemer med savl og ekstra meget mundvand, hvilket også kan påvirke hendes tale og sproglige udvikling…

Du skal naturligvis altid anerkende hendes "ked af det hed" og frustration. Hun skal have lov til at udtrykke sine følelser - men det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kan trøste med knus, kram, kys, kærtegn, snak, afledning osv. i stedet for at bruge sutten.

Det kan også være en god ...

Annonce

... idé, at du, når hun taler med dig, beder hende om at tage sutten ud af munden, så du kan høre og forstå, hvad hun siger. "Tag sutten ud, skat" og når hun så har sagt, hvad hun vil sige, så kan hun putte sutten i munden igen. Nogle gange kan det på den måde lykkes at komme lidt væk fra sutten, fordi hun selv er med til at tage den ind og ud af munden, hun styrer selv processen, føler sig inddraget.

Og når det så er sagt, så er hun jo stadig en meget lille pige, og det anbefales, at børn fravænnes sutten i 3 års alderen. Et evt. suttebid vil ofte rette sig, hvis sutten fjernes der. Men det kan tandlægen vurdere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er altid en risiko for, at hun vil begynde at sutte på finger, hvis man fjerner sutten for hurtigt - og sutten er langt at foretrække fremfor tommelfingeren. Det er derfor altid en balance mellem at sikre hendes behov for tryghed og behov for at sutte, uden at få forstærket lysten for meget og uden at hun så begynder at stille sit suttebehov på fingeren i stedet… Ikke nogen let balance at finde, men hun er som sagt stadig en meget lille pige på knap 2 år…

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg