Svar: Projekt sutafvænning går ikke særlig godt
10. maj 2015
Alder:
23 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, hvis din datter ikke har sut i munden hele tiden. Det er helt naturligt, at hun er glad for sin sut, har brug for den, når hun skal sove, er træt, har brug for lidt trøst og tryghed - hun er knap 2 år gammel, så at have behov for sutten er naturligt. MEN en sut i munden hele dagen, vil naturligt kunne påvirke hendes sproglige udvikling, ligesom det også vil kunne påvirke hendes tandstilling og medføre suttebid.
Når hun har sut i munden, så er hun nødt til at holde munden lukket omkring sutten, for ikke at tabe sutten. Det vil naturligt gøre det svært for hende at tale, det bliver svært at forme lyde med tungen i munden, når sutten er der. Hun kan også få problemer med savl og ekstra meget mundvand, hvilket også kan påvirke hendes tale og sproglige udvikling…
Du skal naturligvis altid anerkende hendes "ked af det hed" og frustration. Hun skal have lov til at udtrykke sine følelser - men det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af dagen kan trøste med knus, kram, kys, kærtegn, snak, afledning osv. i stedet for at bruge sutten.
Det kan også være en god idé, at du, når hun taler med dig, beder hende om at tage sutten ud af munden, så du kan høre og forstå, hvad hun siger. "Tag sutten ud, skat" og når hun så har sagt, hvad hun vil sige, så kan hun putte sutten i munden igen. Nogle gange kan det på den måde lykkes at komme lidt væk fra sutten, fordi hun selv er med til at tage den ind og ud af munden, hun styrer selv processen, føler sig inddraget.
Og når det så er sagt, så er hun jo stadig en meget lille pige, og det anbefales, at børn fravænnes sutten i 3 års alderen. Et evt. suttebid vil ofte rette sig, hvis sutten fjernes der. Men det kan tandlægen vurdere.
Der er altid en risiko for, at hun vil begynde at sutte på finger, hvis man fjerner sutten for hurtigt - og sutten er langt at foretrække fremfor tommelfingeren. Det er derfor altid en balance mellem at sikre hendes behov for tryghed og behov for at sutte, uden at få forstærket lysten for meget og uden at hun så begynder at stille sit suttebehov på fingeren i stedet… Ikke nogen let balance at finde, men hun er som sagt stadig en meget lille pige på knap 2 år…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske