Svar: Klassedeling

6. maj 2015

Kategori:
Alder:
6 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Dejligt at høre fra dig igen!

For de fleste børn og forældre, er det meget utrygt, når man får beskeden at klassen skal deles, splittes op og slås sammen med andre klasser. Især hvis man oplever, at den klasse ens barn går i er velfungerende, barnet trives og har det rigtig godt - hvorfor skal det så pludselig laves om. Der er jo ikke noget vigtigere, end at børnene trives og netop årene i folkeskolen har rigtig stor betydning for, hvordan vi udvikler os, ser på os selv, ser på andre, møder verden.

De fleste af os forældre husker jo tilbage på vores egen skolegang - nogle med glæde, andre med stor uro. Uanset hvilken skolegang vi selv har haft, så er de fleste af os meget bevidste om, hvor vigtig en god skolegang er - og når man så oplever klassedeling, som I oplever det, så er det utrygt. Det er ikke rart.

Jeg tror, det er vigtigt, at sætte ord på dette for barnet. Altså at I fortæller jeres datter, at I godt kan forstå det er utrygt, og at hun ikke har lyst til at tænke på, at klassen skal deles, og at hun ikke længere skal gå sammen med nogle af sine kammerater. Det er vigtigt, at hun på den måde føler, at I forstår hende, og at I ikke bare slår det hen med et "det skal nok gå fint" og ikke taler mere om det.

MEN, det er samtidig også vigtigt, at I forsøger at finde det positive frem og taler om dette. Som situationen er kan I jo ikke gøre noget ved det. Det er en beslutning som er taget, og som I skal rette jer efter. I er derfor nødt til også at tale med hende om, det som måske er godt - at nogle af hendes venner vil følge med hende, så de stadig vil have hinanden. At det vil være nyt for alle børnene, så alle skal vænne sig til det. At lærerne også vil skulle lære eleverne at kende - ikke kun omvendt. At man på en stor skole også har mulighed for at få flere venner. Der er mange flere børn og måske kan de lege sammen på kryds og tværs af klasserne. Måske vil hun kende nogle af de nye børn fra børnehaven, fra gymnastik osv.

Jeg kan ikke helt gennemskue ud af dit brev, om hun skal flytte skole eller om det er det I overvejer… altså om klasserne skal slås sammen til en helt ny større skole eller om I overvejer at skifte til en helt anden skole, når nu der alligevel sker så stort et skift.

Min umiddelbare tanke er, at da hun er glad for klassen, har gode kammerater og trives, hvor hun er, så lyder det umiddelbart som en god idé at give sammenlægningen en chance. Hun vil højst sandsynligt skulle følges med nogle fra sin klasse, nogle af veninderne og legekammeraterne følger med og de vil så ...

Annonce

... skulle skabe nye relationer med børn fra andre kasser. Det kan der komme noget godt ud af, det behøver ikke være et problem. Men hvis det så viser sig, at det ikke fungerer. At hun er ked af at komme af sted, ikke trives med skolen som den bliver, så kan I overveje om hun skal have et helt andet skift. I kan jo aldrig give hende den gamle klasse igen, men I vil kunne give hende lidt af det gamle sammen med det nye og hvis dette ikke fungerer, så tilbyde noget helt nyt, en helt ny mulighed. Hun bliver jo også ældre og bedre til at sætte ord på, hvad hun har lyst til og hvad hun har brug for, så det bliver også lettere at tale med hende om det efterhånden.

Hvis I allerede nu kan mærke, at så stor en skole ikke er god for hende. At hun ikke kan trives så stort et sted, så kan I naturligvis også vælge at lade hende flytte til en anden og mindre skole med det samme.

Vælger I at give skolesammenlægningen en chance, så vil det være en rigtig god idé, hvis der er mulighed for allerede nu at lave noget med alle børnene, altså forsøger at skabe venskab, leg, fællesskab med børnene før sommerferien. Alle børnene er jo urolige for, hvad der skal ske, når de mødes igen i det nye år - møder ind i en helt ny klasse. Men hvis de har haft mulighed for at være sammen før, skabe lidt relationer, så er det naturligt mere trygt at starte. Det kan også være, at I kan få telefon- og adresselister på børnene, så I har mulighed for selv at skabe lidt kontakt, lavet noget sammen. Det kan være at invitere et par at børnene hjem, det kunne også være at forældrerådene i de forskellige klasser kunne sætte sig sammen og finde en fælles aktivitet for alle børnene f.eks. en lørdag eftermiddag, så alle på den måde får mulighed for at møde hinanden og tilbringe et par timer sammen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være en idé at tale med skolen om muligheden for at børnene, de 4 fire klasser, arbejder i teams på kryds og tværs af hinanden. Hvor børnene f.eks. vælger emner og kommer i grupper netop ud fra deres valg af emne og ikke kun ud fra, hvilken klasse de går i - netop for at bibeholde det venskab, som børnene har imellem sig allerede. Generelt er det jo rigtig godt, hvis klasserne kan samarbejde og alle finde ud af at være sammen, så der ikke er "krig" imellem klasserne, hvilket man jo også nogle gange desværre oplever.

Du kan også prøve at tage kontakt til DCUM, Børns Vilkår eller Børnerådet og høre, hvad de vil råde til i en sådan situation. I er som sagt ikke de eneste, som synes at det her er rigtig svært!

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.