Svar: Klassedeling
6. maj 2015
Alder:
6 år, 8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre fra dig igen!
For de fleste børn og forældre, er det meget utrygt, når man får beskeden at klassen skal deles, splittes op og slås sammen med andre klasser. Især hvis man oplever, at den klasse ens barn går i er velfungerende, barnet trives og har det rigtig godt - hvorfor skal det så pludselig laves om. Der er jo ikke noget vigtigere, end at børnene trives og netop årene i folkeskolen har rigtig stor betydning for, hvordan vi udvikler os, ser på os selv, ser på andre, møder verden.
De fleste af os forældre husker jo tilbage på vores egen skolegang - nogle med glæde, andre med stor uro. Uanset hvilken skolegang vi selv har haft, så er de fleste af os meget bevidste om, hvor vigtig en god skolegang er - og når man så oplever klassedeling, som I oplever det, så er det utrygt. Det er ikke rart.
Jeg tror, det er vigtigt, at sætte ord på dette for barnet. Altså at I fortæller jeres datter, at I godt kan forstå det er utrygt, og at hun ikke har lyst til at tænke på, at klassen skal deles, og at hun ikke længere skal gå sammen med nogle af sine kammerater. Det er vigtigt, at hun på den måde føler, at I forstår hende, og at I ikke bare slår det hen med et "det skal nok gå fint" og ikke taler mere om det.
MEN, det er samtidig også vigtigt, at I forsøger at finde det positive frem og taler om dette. Som situationen er kan I jo ikke gøre noget ved det. Det er en beslutning som er taget, og som I skal rette jer efter. I er derfor nødt til også at tale med hende om, det som måske er godt - at nogle af hendes venner vil følge med hende, så de stadig vil have hinanden. At det vil være nyt for alle børnene, så alle skal vænne sig til det. At lærerne også vil skulle lære eleverne at kende - ikke kun omvendt. At man på en stor skole også har mulighed for at få flere venner. Der er mange flere børn og måske kan de lege sammen på kryds og tværs af klasserne. Måske vil hun kende nogle af de nye børn fra børnehaven, fra gymnastik osv.
Jeg kan ikke helt gennemskue ud af dit brev, om hun skal flytte skole eller om det er det I overvejer… altså om klasserne skal slås sammen til en helt ny større skole eller om I overvejer at skifte til en helt anden skole, når nu der alligevel sker så stort et skift.
Min umiddelbare tanke er, at da hun er glad for klassen, har gode kammerater og trives, hvor hun er, så lyder det umiddelbart som en god idé at give sammenlægningen en chance. Hun vil højst sandsynligt skulle følges med nogle fra sin klasse, nogle af veninderne og legekammeraterne følger med og de vil så skulle skabe nye relationer med børn fra andre kasser. Det kan der komme noget godt ud af, det behøver ikke være et problem. Men hvis det så viser sig, at det ikke fungerer. At hun er ked af at komme af sted, ikke trives med skolen som den bliver, så kan I overveje om hun skal have et helt andet skift. I kan jo aldrig give hende den gamle klasse igen, men I vil kunne give hende lidt af det gamle sammen med det nye og hvis dette ikke fungerer, så tilbyde noget helt nyt, en helt ny mulighed. Hun bliver jo også ældre og bedre til at sætte ord på, hvad hun har lyst til og hvad hun har brug for, så det bliver også lettere at tale med hende om det efterhånden.
Hvis I allerede nu kan mærke, at så stor en skole ikke er god for hende. At hun ikke kan trives så stort et sted, så kan I naturligvis også vælge at lade hende flytte til en anden og mindre skole med det samme.
Vælger I at give skolesammenlægningen en chance, så vil det være en rigtig god idé, hvis der er mulighed for allerede nu at lave noget med alle børnene, altså forsøger at skabe venskab, leg, fællesskab med børnene før sommerferien. Alle børnene er jo urolige for, hvad der skal ske, når de mødes igen i det nye år - møder ind i en helt ny klasse. Men hvis de har haft mulighed for at være sammen før, skabe lidt relationer, så er det naturligt mere trygt at starte. Det kan også være, at I kan få telefon- og adresselister på børnene, så I har mulighed for selv at skabe lidt kontakt, lavet noget sammen. Det kan være at invitere et par at børnene hjem, det kunne også være at forældrerådene i de forskellige klasser kunne sætte sig sammen og finde en fælles aktivitet for alle børnene f.eks. en lørdag eftermiddag, så alle på den måde får mulighed for at møde hinanden og tilbringe et par timer sammen.
Det kan også være en idé at tale med skolen om muligheden for at børnene, de 4 fire klasser, arbejder i teams på kryds og tværs af hinanden. Hvor børnene f.eks. vælger emner og kommer i grupper netop ud fra deres valg af emne og ikke kun ud fra, hvilken klasse de går i - netop for at bibeholde det venskab, som børnene har imellem sig allerede. Generelt er det jo rigtig godt, hvis klasserne kan samarbejde og alle finde ud af at være sammen, så der ikke er "krig" imellem klasserne, hvilket man jo også nogle gange desværre oplever.
Du kan også prøve at tage kontakt til DCUM, Børns Vilkår eller Børnerådet og høre, hvad de vil råde til i en sådan situation. I er som sagt ikke de eneste, som synes at det her er rigtig svært!
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske