Svar: Ked af børnehaven

5. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære frustrerede forældre

Tak for jeres brev - og åh, hvor jeg føler med jer. Det betyder bare alt, at børnene har det godt og når man mærker, at barnet ikke trives, så trives man bare heller ikke som forælder…

Jeres datter har en alder nu, hvor hun begynder at kunne sætte ord på, hvad det er der er galt. Hun har svært ved at håndtere især to jævnaldrene drenge, som har tendens til at bide. Det skræmmer hende, og hun har ikke lyst til at være der, når de er der.

Det kan man jo godt forstå. Og et eller andet sted, så skal hun naturligt hjælpes til at kunne klare dette, for de vil være der altid - de urolige drenge (eller piger), som forstyrrer, slår, bider, sparker, holder en udenfor, eller som bare er meget voldsomme, hvilket hun ikke bryder sig om. MEN bliver hun hjulpet?

I fortæller, at I har talt med pædagogerne omkring problemet, og jeg tænker også, at de må være meget opmærksomme på hvor svært det er for jeres datter? Hun har jo rigtig svært ved at blive afleveret, skriger højt "Nej!" og siger "Bliv her!", når I forsøger at gå. Du fortæller at pædagogerne nogle gange afleder og kan logge hende med f.eks. en sang - men hvad sker der i løbet af dagen… Det her har jo stået på længe. Hun har, som du skriver, ikke haft en eneste dag, hvor hun har glædet sig til at skulle i børnehave - og når I spørger pædagogerne, så siger de "hun trives fint" - men det er bare ikke den fornemmelse, I har i maven, og det er jo heller ikke det hun signalerer, når hun bliver afleveret… Så hvordan kan de modtage hende dag efter dag, måned efter måned og opleve hendes protester og samtidig give udtryk for at hun trives godt… Har I under de samtaler I har haft, lavet nogle planer, drøftet ...

Annonce

... hvordan I hjemme og hvordan de i institutionen kan sikre, at hun har en god dag, som hun kan glæde sig til? Eller er alt bare fint - uden at der bliver gjort noget for at ændre det?

Jeg får mellem linjerne indtryk af at samarbejdet mellem jer og pædagogerne ikke er helt godt - I føler ikke, at der bliver lyttet. Jeres datter trives ikke, og der er ikke umiddelbart tegn på, at der vil blive arbejdet på at ændre dette… Måske tager jeg fejl, men hvis det er sådan I har det, så synes jeg det lyder som en god idé at undersøge, hvilke muligheder der ellers er. I nævner en anden børnehave, hvor en af hendes kammerater går - og valget skal ikke være på grund af kammeraten, for det er ikke sikkert, at de vil kunne finde ud af at lege sammen i længden, men valget skal være ud fra det I ser, det I møder.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder fint med et mindre sted med færre børn. Der kan dog også være voldsomme drenge der… Det der så er vigtigt er, at der så er nogle voksne som vil hjælpe hende med at tackle de svære situationer. Hun skal føle sig set, mødt og lyttet til, så det bliver okay og måske ganske dejligt at komme af sted hver dag, fordi hun føler, at der er plads til hende… Det lyder som om, at hun ikke helt føler dette nu.

At hun samtidig er blevet storesøster kan naturligvis godt spille ind. Men som I beskriver det, så er det jo ikke noget nyt, at jeres datter ikke trives i institutionen. Det har hun egentlig aldrig gjort… Og netop nu, hvor hun skal finde sin nye rolle som storesøster og finde ud af at dele mor og far med en anden, så ville det være rigtig godt, hvis børnehaven var et trygt sted. Et frirum… Og det er det ikke for hende.

Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S