Raseri/fortvivlelsesanfald hos 2-årig

5. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Raseri/fortvivlelsesanfald hos 2-årig

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi min mand og jeg godt kunne bruge lidt gode råd til at hjælpe vores søn på lige knap 2,5 år. Han får hver dag flere ret voldsomme raseri/fortvivlelsesanfald, og vi er ret usikre på, om vi griber det rigtigt an, for intet vi gør, lader rigtigt til at hjælpe.

Vi er helt klar over, at børn i den alder vil have sådanne anfald og reaktioner, men vores fornemmelse er, at hans er mange og ret voldsomme i forhold til de andre jævnaldrende børn, vi kender. Det er stort set hver eneste gang, han ”skal noget”, have tøj på, skiftes, spise, ind fra haven osv., og det varer typisk 30-45 min.

Efterhånden er det blevet så slemt, at jeg nogle dage næsten ikke kan overskue at stå op, fordi jeg ved, at der venter skrig, skrål og gråd allerede ved morgenmaden og for det meste igen ved tøj på og igen, når vi skal ud af døren. Derudover bliver han typisk også fysisk, hvor han slår, kradser og sparker os, og han kan være meget svær overhovedet at holde, hvis vi forsøger at tage ham op eller røre ved ham. Det er særligt et problem lige for tiden, fordi jeg er gravid med hans lillesøster, og jeg kan efterhånden ikke håndtere ham rent fysisk. Det er vildt frustrerende, for han er den sødeste lille dreng, og det er forfærdeligt at se ham være så fortvivlet/sur/ulykkelig.

Jeg har læst din bog om børn og opdragelse og fået rigtig meget godt med derfra, så tak for det! Desværre har han ikke et særligt udviklet sprog endnu, hvilket gør det rigtig svært at italesætte situationer med ham og kommunikere med ham, altså forklare ham, at man forstår ham. Han kan sige en del ord og enkelte små-sætninger, men meget af det han siger, er stadig ret uforståeligt.

Vores observationer er, at følgende situationer typisk udløser et raseri/fortvivlelsesanfald:

1) Han vil noget bestemt (har fået en bestemt idé), og det kan ikke lade sig gøre, eller han må ganske enkelt ikke.

2) Han kan ikke gøre sig forståelig.

3) Han skal forlade en situation, hvor han hygger sig, f.eks. ind fra haven for at spise, ud af døren hvor en leg må afbrydes.

Eksempel på situation 1: I morges vågnede en dejlig glad dreng, vil gerne have mad, går med far ind i stuen og vil gerne have sine bamser med, fortæller lidt om dem. Siger lige pludselig noget med sine sko og gravko. Far: ”Siger du, at du gerne vil ud og se på gravko (vi har vejarbejde lige nu)?” Det siger han ja til. Far: ”Det er også en god idé, vi skal lige spise morgenmad og have tøj på først, så kan vi gå ud og se på gravkoen”. Så begynder det, optrapning med gentagelse af ordet ”nej”, går over i raseri. ...

Annonce

... Far begynder imens at finde mad frem, det er uklart, om han gerne vil have brød eller yoghurt, så begge dele bliver stillet frem, mens vi taler om, at nu er der mad og det er dejligt brød og yoghurt.

Vores søn sidder skiftevis på sofaen eller ligger på gulvet og råber nej, man må ikke røre ved ham, og hvis vi forsøger at tale til ham skriger han bare nej, nej, nej. Det tager herfra ca. 30 min før han sidder på sin stol og spiser og er glad. Undervejs forsøger han skiftevis at kaste med/skubbe til maden og slå og kradse os, hvis vi forsøger at røre ham eller hjælpe ham. Han kommer undervejs over at sidde i hjørnet af sofaen, en slags time-out, indtil vi må røre ham igen (også mest så han ikke selv kommer til skade – er tidligere faldet ned fra sin høje stol). Jeg går over og spørger, om han er god igen, det siger han ja til, og vil gerne på skødet. Jeg forklarer, hvorfor han kom derover (slog os, kastede med maden), jeg trøster ham i ca. 5 min, hvor han gerne ville have sut og bamser med og græder lidt. Derefter kan han komme op og sidde ved bordet og spise selv. Nogle gange starter det igen, når han ellers lader til at være faldet ned, og vi skal igennem en mindre omgang igen, før han vil spise.

Selve forløbet i situation 2 og 3 er typisk nogenlunde tilsvarende, men udløses blot af noget andet. Om morgenen inden vi skal ud af døren, gør jeg meget ud af at fortælle, at ”når du har spist skal du have tøj på”, ”når du har børstet tænder skal vi afsted til mini (minibørnehave) og lege med den og den” osv. Han siger ja, og virker begejstret, men når det så skal gennemføres bliver han sur eller ulykkelig.

Vi har prøvet enkelte gange, at han også fik sådanne anfald om natten og op til mange gange på en nat, men han har altid vågnet meget og sover generelt heller ikke meget, så i og med, at det kun har været enkelte gange, har vi ikke set det som et problem. Han sover typisk ca. 9-10 timer om natten, men har i længere perioder stået tidligt op (4.30-5). Det er bedre og han sover nu typisk 19.30/20 – 6/6.30, hvor han er kort (halv)vågen 1-2 gange i løbet af natten.

Jeg håber, at det hele giver mening, og at du kan hjælpe os. Vi vil så frygtelig gerne kunne mindske de her anfald og kommunikere bedre med ham, særligt inden lillesøster kommer. Som sidste information kan jeg sige, at vi forsøger at tale meget med ham om lillesøster, og vi læser tit historier om at få en lillesøster/lillebror. Det virker egentlig som om, at han forstår så meget, som hans alder nu engang tillader, af at der kommer en lillesøster.

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!