Svar: Vuggestueskift?

23. april 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det vil altid være stressende for et lille barn at skulle skifte institution. Alt er nyt - nye voksne, nye børn, nye rutiner, nye dufte, lyde, oplevelser, regler …. og når man kun er knap 1.5 år gammel, så har man naturligt ikke meget sprog og kan naturligt derfor ikke spørge sig frem eller forstå en evt. forklaring - man er nødt til at "følge med så godt man kan" og det er naturligt hårdt, det er stressende. Undersøgelser viser også, at børns stresshormoner i kroppen øges, når de skal starte i institution.

Udfordringen er altid at I ved, hvad I har, men ikke hvad I får… I har lige nu en dreng der tilsyneladende trives rigtig godt. Han er glad for at være der, havde let ved at blive kørt ind og virker til at være glad for de voksne der er der. Det lyder dog ikke til at fungere optimalt, men som om at der er flere problemer. I fortæller at mange andre forældre har flyttet deres børn, I fortæller at der er kommet ny ledelse og der er dårligere stemning, mange syge pædagoger, mange forskellige pædagoger der tager imod jer om morgenen osv. hvilket naturligt bekymrer jer…

Så er der alternativet - I lyder til at kende institutionen, stemningen er god, de har gode værdier. I har været skrevet op rigtig længe og institutionen ligger tæt på hvor I bor. Og så er det meningen at jeres dreng også skal være der, når han skal i børnehave. Det lyder derfor som et godt sted og I skal ikke flytte ham igen, netop fordi det er en integreret institution. Det I skal vurdere er altså om I skal flytte ham nu eller når han ...

Annonce

... bliver 3 år og skal i børnehave. Her er det dog ikke sikkert, at I kan få en plads…

Det lyder for mig som om at din mand har ret. Hvis I får muligheden for at flytte ham, så kan I ligeså godt gøre det nu, som senere - netop fordi det ikke fungerer optimalt, hvor han er. Og flyttes skal han jo under alle omstændigheder, det er bare et spørgsmål om hvornår I vil flytte ham…

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I vælger at flytte ham nu, så er det vigtigt at sige pænt farvel til hans nuværende vuggestue, og I må sige det som det er - at I har fået en plads, som I har været skrevet op til længe og hvor han kan fortsætte i børnehave. Det vil også være rigtig godt, at I fortæller hvor meget det har betydet for jer, at I kan mærke at pædagogerne er glade for ham, og at han virker trygt og glad for vuggestuen, hvor han er lige nu. De skal naturligvis have at vide, når de har gjort et godt arbejde og I har været glade for stedet - og faktisk i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige beslutning at flytte ham. Og så kan I naturligvis også overveje at fortælle dem, at I synes det store skift af personale og den nyansatte leder osv. har givet en del uro, som I ikke føler jer helt trygge ved og at det ikke er rart at aflevere ham til fremmede pædagoger igen og igen…

Det vil sandsynligvis være nødvendigt med en vis indkøringsperiode og hvor I giver jeres dreng lidt kortere dage og måske lidt fri en gang i mellem, så han kan vænne sit til alt det nye - men I må se, hvordan det går og hvordan han reagere og så prøve at være fleksible i forhold til det.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39