Svar: Vuggestueskift?
23. april 2015
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det vil altid være stressende for et lille barn at skulle skifte institution. Alt er nyt - nye voksne, nye børn, nye rutiner, nye dufte, lyde, oplevelser, regler …. og når man kun er knap 1.5 år gammel, så har man naturligt ikke meget sprog og kan naturligt derfor ikke spørge sig frem eller forstå en evt. forklaring - man er nødt til at "følge med så godt man kan" og det er naturligt hårdt, det er stressende. Undersøgelser viser også, at børns stresshormoner i kroppen øges, når de skal starte i institution.
Udfordringen er altid at I ved, hvad I har, men ikke hvad I får… I har lige nu en dreng der tilsyneladende trives rigtig godt. Han er glad for at være der, havde let ved at blive kørt ind og virker til at være glad for de voksne der er der. Det lyder dog ikke til at fungere optimalt, men som om at der er flere problemer. I fortæller at mange andre forældre har flyttet deres børn, I fortæller at der er kommet ny ledelse og der er dårligere stemning, mange syge pædagoger, mange forskellige pædagoger der tager imod jer om morgenen osv. hvilket naturligt bekymrer jer…
Så er der alternativet - I lyder til at kende institutionen, stemningen er god, de har gode værdier. I har været skrevet op rigtig længe og institutionen ligger tæt på hvor I bor. Og så er det meningen at jeres dreng også skal være der, når han skal i børnehave. Det lyder derfor som et godt sted og I skal ikke flytte ham igen, netop fordi det er en integreret institution. Det I skal vurdere er altså om I skal flytte ham nu eller når han bliver 3 år og skal i børnehave. Her er det dog ikke sikkert, at I kan få en plads…
Det lyder for mig som om at din mand har ret. Hvis I får muligheden for at flytte ham, så kan I ligeså godt gøre det nu, som senere - netop fordi det ikke fungerer optimalt, hvor han er. Og flyttes skal han jo under alle omstændigheder, det er bare et spørgsmål om hvornår I vil flytte ham…
Hvis I vælger at flytte ham nu, så er det vigtigt at sige pænt farvel til hans nuværende vuggestue, og I må sige det som det er - at I har fået en plads, som I har været skrevet op til længe og hvor han kan fortsætte i børnehave. Det vil også være rigtig godt, at I fortæller hvor meget det har betydet for jer, at I kan mærke at pædagogerne er glade for ham, og at han virker trygt og glad for vuggestuen, hvor han er lige nu. De skal naturligvis have at vide, når de har gjort et godt arbejde og I har været glade for stedet - og faktisk i tvivl om, hvorvidt det er den rigtige beslutning at flytte ham. Og så kan I naturligvis også overveje at fortælle dem, at I synes det store skift af personale og den nyansatte leder osv. har givet en del uro, som I ikke føler jer helt trygge ved og at det ikke er rart at aflevere ham til fremmede pædagoger igen og igen…
Det vil sandsynligvis være nødvendigt med en vis indkøringsperiode og hvor I giver jeres dreng lidt kortere dage og måske lidt fri en gang i mellem, så han kan vænne sit til alt det nye - men I må se, hvordan det går og hvordan han reagere og så prøve at være fleksible i forhold til det.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske