Svar: Bil og soveværelse

21. april 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære første gangs mor

Tak for dit brev :)

Nogle børn bryder sig ikke om at sidde i autostol og brokker sig gevaldigt. Det kan der være mange grunde til og nogle gange finder man årsagen, andre gange ikke, og så vokser barnet fra det…

Du skal sikre, at stolen passer til jeres dreng i størrelsen. Det er vigtigt at gå ud fra hans størrelse og ikke hans alder, når du vælger stol. Så måske er han så fysisk stor, at han har brug for at komme i en større stol, selvom han kun er 6 måneder gammel.

Du skal være opmærksom på at selerne i stolen sandsynligvis kan flyttes, og at de ikke må stramme over hans skuldre. Han skal naturligvis spændes fast og selerne skal fungere optimalt, men han må ikke føle sig "presset ned" i sædet. Det skal være rart at sidde i stolen, selvom han har seler på.

Du skal være opmærksom på, om han har for meget tøj på. Det kan blive meget varmt at sidde i en stol, og han kan protestere, fordi han kommer til at svede på ryggen. En trøje i stedet for en jakke vil han måske synes bedre om…

Underholdning og afledning kan være nødvendigt. Det kan hjælpe, hvis en af jer kan sidde på bagsædet med ham i starten og pludre, signalere at alt er okay osv. så han glemmer, at han synes det er træls at sidde i stolen og i stedet oplever det okay.

Afledning kan også være at give ham lidt frugt i et frugtnet eller lignende, som han kan sidde og gumle på, og hvor det er ...

Annonce

... sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Stolen skal kun bruges i bilen. Når I kommer frem til butikkerne, så er det vigtigt, at du tager ham op af stolen og f.eks. sætter ham i barnevognen imens du handler. Det er sandsynligt, at han vil acceptere stolen mere, hvis han ikke flyttes rundt i den og dermed sidder i den i længere tid af gangen.

Med hensyn til aftensol og afkøling af værelset, så lyder det som om at du gør det rigtige. Du trækker gardinet for i løbet af dagen, for på den måde at holde solens stråler ude og du lader vinduet stå åben, for at rummet bliver fyldt med frisk luft. Det er super!

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal naturligvis huske at lukke døren ind til værelset, så den friske kølige luft bliver i rummet og ikke fordeler sig til de øvrige rum. Nogle gange kan det også hjælpe at bruge et mørklægningsgardin, fordi det lukker mere af for solen. Det kan du ofte købe billigt i Jysk eller Ikea.

Man kan naturligvis også købe et aircondition anlæg, men jeg vil ikke umiddelbart anbefale dette. Mange får problemer med tørre slimhinder, får ondt i halsen og bliver forkølede og jeg ved at man tidligere har mistænkt at det kunne give nogle luftvejsallergier. Hvorvidt man har fundet frem til om dette er tilfældet, ved jeg desværre ikke. Men som udgangspunkt burde gardiner, let åbne vinduer og en lukket dør give et godt soverum og en god sovetemperatur:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2