Svar: Bil og soveværelse
21. april 2015
Alder:
6 mdr.
Kære første gangs mor
Tak for dit brev :)
Nogle børn bryder sig ikke om at sidde i autostol og brokker sig gevaldigt. Det kan der være mange grunde til og nogle gange finder man årsagen, andre gange ikke, og så vokser barnet fra det…
Du skal sikre, at stolen passer til jeres dreng i størrelsen. Det er vigtigt at gå ud fra hans størrelse og ikke hans alder, når du vælger stol. Så måske er han så fysisk stor, at han har brug for at komme i en større stol, selvom han kun er 6 måneder gammel.
Du skal være opmærksom på at selerne i stolen sandsynligvis kan flyttes, og at de ikke må stramme over hans skuldre. Han skal naturligvis spændes fast og selerne skal fungere optimalt, men han må ikke føle sig "presset ned" i sædet. Det skal være rart at sidde i stolen, selvom han har seler på.
Du skal være opmærksom på, om han har for meget tøj på. Det kan blive meget varmt at sidde i en stol, og han kan protestere, fordi han kommer til at svede på ryggen. En trøje i stedet for en jakke vil han måske synes bedre om…
Underholdning og afledning kan være nødvendigt. Det kan hjælpe, hvis en af jer kan sidde på bagsædet med ham i starten og pludre, signalere at alt er okay osv. så han glemmer, at han synes det er træls at sidde i stolen og i stedet oplever det okay.
Afledning kan også være at give ham lidt frugt i et frugtnet eller lignende, som han kan sidde og gumle på, og hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Stolen skal kun bruges i bilen. Når I kommer frem til butikkerne, så er det vigtigt, at du tager ham op af stolen og f.eks. sætter ham i barnevognen imens du handler. Det er sandsynligt, at han vil acceptere stolen mere, hvis han ikke flyttes rundt i den og dermed sidder i den i længere tid af gangen.
Med hensyn til aftensol og afkøling af værelset, så lyder det som om at du gør det rigtige. Du trækker gardinet for i løbet af dagen, for på den måde at holde solens stråler ude og du lader vinduet stå åben, for at rummet bliver fyldt med frisk luft. Det er super!
Du skal naturligvis huske at lukke døren ind til værelset, så den friske kølige luft bliver i rummet og ikke fordeler sig til de øvrige rum. Nogle gange kan det også hjælpe at bruge et mørklægningsgardin, fordi det lukker mere af for solen. Det kan du ofte købe billigt i Jysk eller Ikea.
Man kan naturligvis også købe et aircondition anlæg, men jeg vil ikke umiddelbart anbefale dette. Mange får problemer med tørre slimhinder, får ondt i halsen og bliver forkølede og jeg ved at man tidligere har mistænkt at det kunne give nogle luftvejsallergier. Hvorvidt man har fundet frem til om dette er tilfældet, ved jeg desværre ikke. Men som udgangspunkt burde gardiner, let åbne vinduer og en lukket dør give et godt soverum og en god sovetemperatur:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske