Svar: Svømning - 6 mdr.
26. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes ikke umiddelbart, at du skal stoppe. I har kun været af sted to gange:)
For mange børn er det voldsomt at være i en svømmehal. Det er et kæmpe bombardement af sanser - lyset er skarpt, lydene højere, mere rungende, der lugter af klor, der er varmt, fugtigt, rutinerne er anderledes, badet før/efter, det at være i bassinet, sanglege, at blive bevæget i vandet, skulle dykke, de andre børn og voksne, instruktøreren der f.eks. synger, barnet bliver måske vækket eller skulle måske have sovet på det tidspunkt… Alt er bare nyt, anderledes og enormt overvældende - og derfor kan det nogle gange "stresse mere end det gavner" - i hvert fald i første omgang. Det kan dog være en god idé, at give det en chance, for at se om det hele så bliver lidt bedre. Genkendelighed giver tryghed.
Det har naturligvis noget at sige, hvordan holdene er skruet sammen, og hvordan forholdene er, om der er mange andre børn og voksne i svømmehallen samtidig, eller om der er roligt og stille. Jeg ved naturligvis ikke, hvordan stedet, hvor I går fungerer, og hvad hensyn man tager, når der er babysvømning…
Når I er af sted, så prøv at vurdere, hvor meget din dreng kan kapere, og hvad han synes er rart og dejligt. Lav ikke øvelser, som han bliver ked af og giv ham tid. Måske har han brug for, at I møder ind lidt før tid, så han lige kan være i hallen, sidde på dit skød og fornemme stedet og omgivelserne lidt, før I skal i vandet. Måske har han brug for at komme op et par minutter før de andre børn, for at kunne være i omklædningen alene og få lidt ro og måske lidt mælk…
Babysvømning skal naturligvis være en positiv oplevelse for både dig og ham, og hvis det ikke er dette, så skal du naturligvis ikke være der. Så vil han måske nyde det, når han bliver ældre. At I stopper nu betyder jo ikke, at han ikke kan have glæde af vandet senere hen:)
Håber du kan bruge disse tanker videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske