Svar: Svømning - 6 mdr.

26. marts 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes ikke umiddelbart, at du skal stoppe. I har kun været af sted to gange:)

For mange børn er det voldsomt at være i en svømmehal. Det er et kæmpe bombardement af sanser - lyset er skarpt, lydene højere, mere rungende, der lugter af klor, der er varmt, fugtigt, rutinerne er anderledes, badet før/efter, det at være i bassinet, sanglege, at blive bevæget i vandet, skulle dykke, de andre børn og voksne, instruktøreren der f.eks. synger, barnet bliver måske vækket eller skulle måske have sovet på det tidspunkt… Alt er bare nyt, anderledes og enormt overvældende - og derfor kan det nogle gange "stresse mere end det gavner" - i hvert fald i første omgang. Det kan dog være en god idé, at give det en chance, for at se om det hele så bliver lidt bedre. Genkendelighed giver tryghed.

Det har naturligvis noget at sige, hvordan holdene er skruet sammen, og hvordan forholdene er, om der er mange andre børn og voksne ...

Annonce

... i svømmehallen samtidig, eller om der er roligt og stille. Jeg ved naturligvis ikke, hvordan stedet, hvor I går fungerer, og hvad hensyn man tager, når der er babysvømning…

Når I er af sted, så prøv at vurdere, hvor meget din dreng kan kapere, og hvad han synes er rart og dejligt. Lav ikke øvelser, som han bliver ked af og giv ham tid. Måske har han brug for, at I møder ind lidt før tid, så han lige kan være i hallen, sidde på dit skød og fornemme stedet og omgivelserne lidt, før I skal i vandet. Måske har han brug for at komme op et par minutter før de andre børn, for at kunne være i omklædningen alene og få lidt ro og måske lidt mælk…

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Babysvømning skal naturligvis være en positiv oplevelse for både dig og ham, og hvis det ikke er dette, så skal du naturligvis ikke være der. Så vil han måske nyde det, når han bliver ældre. At I stopper nu betyder jo ikke, at han ikke kan have glæde af vandet senere hen:)

Håber du kan bruge disse tanker videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder