Svar: Anbefalet tid i institution
16. marts 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
De anbefalede timer er samlede timer - altså timer, hvor man skønner at et lille barn kan være væk fra sine forældre - middagsluren tæller derfor med. Det er her meget vigtigt at sige, at alle forældre i Danmark bliver kede af det og frustrerede, når de læser at børn ikke bør være i institution i mere end 4-5 timer dagligt - for faktum er, at hvis hverdagen skal hænge sammen, så er børnene naturligt længere tid i dagpleje eller institution…
Det er ikke tal, som jeg har lavet, men tal jeg har fundet frem til via forskellige artikler. Tallene er på ingen måde for at give forældre dårlig samvittighed, men det er vigtigt, at vi medtænker, at vores børn har brug for at være sammen med os, brug for nære voksne. Hvis det ikke er muligt at ændre arbejdssituation, så kan man måske få en bedsteforældre eller en anden fast person til at hente barnet en gang imellem. For selvom det ikke er mor eller far, der kommer, så hjælper det stadig barnet at komme hjem, slappe af, være et sted hvor der er ro, og hvor der er "plads til mig". Hvor man ikke skal dele, tage hensyn og vente på sin tur, men "bare" kan få lov til at være.
Man siger, at et lille barn højst kan danne tilknytning til 5 personer. Det vil sige mor, far, en søskende eller to og måske en bedsteforældre. Hvis et lille barn kommer i institution og der mødes af mange børn og mange voksne, vil barnet naturligt ikke kunne knytte sig til dem og vil derfor være ekstra sårbar. Derfor er det vigtigt at barnet f.eks. har en fast kontaktpædagog, ligesom vi naturligvis skal sikre, at børn går i rigtig gode institutioner og dagplejehjem - at man fra politisk side sørger for at børn stadig har et godt børneliv, når de er væk hjemmefra:)
Børnerådet har i 2011 lavet en undersøgelse af børns tid i institutioner og set på, hvad betydning institutionslivet har for børnene. I Danmark går 96 procent af alle børn mellem tre og seks år i børnehave og de fleste børn er der i halvdelen eller mere af deres vågne timer, fem dage om ugen. I gennemsnit er danske børn i institution i syv og en halv time hver dag. Hvert syvende barn er i institution i ni timer eller længere.
Børnerådet har spurgt børnene, hvordan de har det og spurgt ind til, hvordan de f.eks. har det med at være længe i børnehaven. Børnenes svar viser, at hele 33 procent synes, de generelt er for lang tid i børnehave, ca. en fjerdedel synes det nogle gange, mens 43 procent ikke har denne oplevelse. Børnene giver udtryk for at det især er svært, hvis ens legekammerat kommer senere, eller bliver hentet tidligere, så bliver den "ekstra tid" ekstra lang.
Når man har lavet undersøgelsen har man ikke spurgt hvor længe det enkelte barn faktisk er i børnehave, men har set på den oplevelse barnet har. Og faktum er at mange børn har en rigtig lang børnehavedag ...
Dette billede gælder sandsynligvis også vuggestuebørn. Dem kan man dog ikke spørge på samme måde som man kan de 3-6 årige. Men mange børn er naturligt rigtig mange timer i institutionen og det er timer, der kan føles meget lange - og det kan naturligvis være svært. Nogle vil trives med det, men andre vil ikke og jeg tænker at vi generelt skal forøge at give vores børn den fleksibilitet, der er nødvendig. Det de giver udtryk for at have behov for…
Og så handler det jo naturligvis også om, hvor meget vi er sammen, når vi så er sammen. Er vi reelt sammen? Det er naturligvis vigtigt at børn og forældre er sammen, knuser, krammer, lytter til hinanden, ser hinanden, dele oplevelser osv.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske