Svar: Første tand
5. marts 2015
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen :)
Mælketænder kan være lang tid undervejs - det kan tage lang tid før den første tand kommer og den enkelte tand kan også være lang tid om at bryde helt igennem tandkøddet. Det tager også tid for tanden at vokse helt frem.
Det lyder voldsomt, at din mand har fået "skåret mælketænderne fri", om noget sådan kan være arveligt tør jeg ikke sige. Men det er klart, at du med en sådan historie tænker, om det kan påvirke jeres datters tandfrembrud…
Jeg synes ikke din datters situation lyder unormal - det lyder helt okay, at tanden bruger lidt tid på at vokse helt frem. Jeg synes dog ikke, der er noget i vejen for at du kontakter tandlægen.
Der er i kommunen en børnetandpleje, som I kan ringe til og få en tid. Jeg skal sende en pjece til dig, som beskriver det hele. Selvom man i jeres kommune ofte først ser børnene ved tandlægen i 2 års alderen, så er der intet i vejen for at de kan kikke på din datter allerede nu og du kan roligt kontakte dem:)
Håber du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske