Brev:
Søvnproblem
5. marts 2015
Alder:
12 mdr.
Søvnproblem
Hej Helen
Vi har en datter der lige er blevet 1 år her i Februar.
Hun (og vi) havde desværre en lidt hård start på livet, da hun havde kolik i de første 3 måneder, hvor hun græd 80 % af den vågen tid, det tog naturlig hårdt på kræfterne og familielivet.
Udover kolikken ville hun i de første 5 måder udelukkende sove på vores maver, og sov stort set aldrig mere end 30-40 minutter ad gangen, med undtagelse om natten. Vi prøvede naturligvis al verdens gode råd, men intet hjalp. Vi er dog på den anden side nu, men vi har desværre stadig udfordringer med søvnen.
Hun er nu som sagt lidt over 1 år, og hendes søvn rytme er desværre ikke som den burde være. For det meste har hun 2 lure i løbet af dagen (formiddag og middag/eftermiddag), og max 40 min. ad gagen (sjældne gange sover hun dog i 1 time) og vågner 2-3 gange i løbet af natten (hun har kun sovet igennem hele natten 2 gange).
Udover dårlig søvnrytme har hun døjet meget med sygdom, hun har haft mellemøres betændelse 8-9 gange og har fået konstateret asmatisk bronkitis. Hun har fået dræn i, men får desværre stadig mellemøres betændelse.
Hendes dag ser sådan ud:
- Står op mellem 6 og 6.30 får morgenmad og diverse medicin
- Hygger lidt med noget legetøj indtil hun skal i vuggestue
- Kl. 7.30 køre vi afsted mod vuggestuen
- I vuggestuen for de formiddagsmad, middagsmad (varmt mad) og eftermiddagsmad
- I vuggestuen sover hun 2 lure ad max 30 - 40 min. så hendes dag kan være hård, da hun er træt hele tiden.
- Kl. 15.30 bliver hun hentet- nogle gange tidligere
- Kl. 17.00 spiser vi til aftensmad
- Kl. 19 – 19.30 bliver hun puttet, hvor hun får en flaske med 210 ml. modermælkserstatning
- I løbet af aften / natten vågner hun for det meste 2 gange, og det eneste der kan få hende til at sove er en flaske med 210 ml. modermælkserstatning
Vi rigtig gerne væk fra flasken, da hun nu er så gammel og ikke burde have behov for den mere.
Vores spørgsmål (som du nok har gættet) går på hvordan vi kan forbedre hendes søvnmønstre så hun ikke er træt hele tiden, og hvordan vi kan få hende vænnet af med flaskerne om natten.
Vi er især interesseret i gode råd til hvordan hun kan komme til at sove længere i løbet af dagen, da hun ofte bliver pylret hen på eftermiddagen, da hun ikke har sover nok og dermed er træt.
Vi ser meget frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
De fortvivlende forældre