Søvnproblem

5. marts 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvnproblem

Hej Helen

Vi har en datter der lige er blevet 1 år her i Februar.

Hun (og vi) havde desværre en lidt hård start på livet, da hun havde kolik i de første 3 måneder, hvor hun græd 80 % af den vågen tid, det tog naturlig hårdt på kræfterne og familielivet.

Udover kolikken ville hun i de første 5 måder udelukkende sove på vores maver, og sov stort set aldrig mere end 30-40 minutter ad gangen, med undtagelse om natten. Vi prøvede naturligvis al verdens gode råd, men intet hjalp. Vi er dog på den anden side nu, men vi har desværre stadig udfordringer med søvnen.

Hun er nu som sagt lidt over 1 år, og hendes søvn rytme er desværre ikke som den burde være. For det meste har hun 2 lure i løbet af dagen (formiddag og middag/eftermiddag), og max 40 min. ad gagen (sjældne gange sover hun dog i 1 time) og vågner 2-3 gange i løbet af natten (hun har kun sovet igennem hele natten 2 gange).

Udover dårlig søvnrytme har hun døjet meget med sygdom, hun har haft mellemøres betændelse 8-9 gange og har fået konstateret asmatisk bronkitis. Hun har fået dræn i, men får desværre stadig mellemøres betændelse.

Hendes dag ser sådan ud:

- Står op mellem 6 og 6.30 får morgenmad og diverse ...

Annonce

... medicin
- Hygger lidt med noget legetøj indtil hun skal i vuggestue
- Kl. 7.30 køre vi afsted mod vuggestuen
- I vuggestuen for de formiddagsmad, middagsmad (varmt mad) og eftermiddagsmad
- I vuggestuen sover hun 2 lure ad max 30 - 40 min. så hendes dag kan være hård, da hun er træt hele tiden.
- Kl. 15.30 bliver hun hentet- nogle gange tidligere
- Kl. 17.00 spiser vi til aftensmad
- Kl. 19 – 19.30 bliver hun puttet, hvor hun får en flaske med 210 ml. modermælkserstatning
- I løbet af aften / natten vågner hun for det meste 2 gange, og det eneste der kan få hende til at sove er en flaske med 210 ml. modermælkserstatning

Vi rigtig gerne væk fra flasken, da hun nu er så gammel og ikke burde have behov for den mere.

Vores spørgsmål (som du nok har gættet) går på hvordan vi kan forbedre hendes søvnmønstre så hun ikke er træt hele tiden, og hvordan vi kan få hende vænnet af med flaskerne om natten.

Vi er især interesseret i gode råd til hvordan hun kan komme til at sove længere i løbet af dagen, da hun ofte bliver pylret hen på eftermiddagen, da hun ikke har sover nok og dermed er træt.

Vi ser meget frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

De fortvivlende forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke