Svar: Fødsel for nr 2.

31. oktober 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor D

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng allerede nu fornemmer, at der er ændringer på vej. Din mave vokser, der er mindre plads på dit skød, når han skal puttes hos dig. I snakker om babyen og du begynder måske at kræve lidt mere selvhjulpenhed af ham ikke nødvendigvis bevidst, men små ting i hverdagen, som du tænker, det er vigtigt at han kan nu, fordi der jo kommer en lille ny - han skal måske gå selv, du løfter ham ikke så meget osv. Det er helt naturligt.

Det kan være en god idé at læse lidt bøger for ham om at få en lille baby i huset og om babyen i maven. Små billedebøger, som kan give lidt idé om, at når babyen kommer så vil den græde, skulle have mælk, have skiftet ble osv. så han i det små forberedes lidt på, hvad det handler om - uden rigtigt at kunne forholde sig til det, fordi han jo selv stadig er en lille dreng.

Den dag, hvor du går i fødsel skal han passes af en anden. I skal lave en aftale med nogen om at de kan tage sig af ham uanset hvad tidspunkt på døgnet I skal køre på sygehuset. Han skal ikke med derind. Hvis det er om natten, så skal han ikke vækkes, men skal sove videre og en voksen må komme og passe ham hos jer. Hvis det sker i løbet af dagen, hvor han er i vuggestue, så må I ringe og give dem besked og sørge for at han bliver hentet af en anden, som så må forklare ham, at mor og far ikke er der, fordi babyen kommer nu. I har en hjælper i hverdagen, som naturligt må inddrages i dette:)

Hvis du bliver på sygehuset efter fødslen vil det være rigtig godt, at far tager hjem og henter storebror og de to så kommer på besøg for at se mor og den lille baby. Det vil være godt for jeres dreng at se hvor du er og hvad babyen er for en lille en og I kan tale om, at I kommer hjem igen osv. Så han ikke tror at I er forsvundet.

De første par dage vil I måske nyde at kunne være hjemme alle sammen. Hygge jer og finde ud af at I nu er en familie på fire. Men stille og roligt begynder hverdagen igen, far skal på arbejde og mor skal på barsel ...

Annonce

... med lillebror - og storebror skal i vuggestue og hygge sig. Stadig korte dage, som han har nu men gerne med en vis stabililtet og struktur, så han ved hvad der skal ske og hvordan dagene er skruet sammen. Det vil gøre ham mere tryg og rolig og give overskud til at skulle være storebror.

Det vil være rigtig godt, at I derhjemme forsøger att gøre tingene mere eller mindre som I plejer så hans rutiner er ens. Prioriterer at putte ham om aftenen læse godnathistorie osv. så han stadig føler at I er der for ham. Det vil på samme måde være rigtig godt, hvis du kan lære at amme den lille imens storebror også er i sofaen, så han ikke føler sig ud på et sidespor, men fornemmer at han også kan være med og at der er plads til ham. Du kan også inddrage ham, hvis han virker interesseret "Kan du finde lillebrors sut?", "Kan du finde en ble til lillebror?", "Skal lillebror have rød eller blå trøje på?" osv. så han føler at han bliver inddraget - og måske vil han slet ikke være interesseret, og det skal han også have lov til ikke at være. Så pres ham ikke, men prøv at følge hans signaler.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når man er 2 år gammel, så er man rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og igang med at udvikle sit selvbillede - og det er på mange måder en følsom alder. Der skal ikke så meget til, før verden vælter og jeres dreng vil derfor kunne blive rigtigt ked af det eller rigtigt vred. Der kan opstå situationer, hvor I ikke ved, hvad der udløser hans gråd og nogle gange vil det ske over ting, som I synes er bagateller - og det er rigtig vigtigt at I viser ham overskud og omsorg - især fordi han jo samtidig bliver storebror og naturligt kan have det svært. Og det vil være svært for ham at sætte ord på, hvordan han har det og hvad der sker - og derfor vil han reagere fysisk og det skal der naturligvis være plads til:)

I min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse" kan du blandt andet læse om "At give dine børn et godt søskendeforhold"…:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!