Svar: Vuggestue - 22 mdr.

31. oktober 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor D

Tak for dit brev :) Det lyder som om at det går godt hos jer og som om at graviditeten skrider stille og roligt frem. Dejligt!

Det er rigtig fint, at I har valgt at lade jeres dreng starte i vuggestue. Han har en alder nu, hvor han begynder at have glæde af at lege med andre børn og vil nyde samværet med andre - det er rart at være sammen med andre børn og ikke kun være sammen med voksne:)

Det er vigtigt for børn at lege. Når børn leger, så lærer de noget om sig selv og noget om andre. Børn har en naturlig indre drivkraft, et stort behov for at lege og deres leg er lystbetonet og sjov. Derfor vil man ofte også opleve at børn f.eks. leger på tidspunkter, som vi ikke altid synes er passende til leg.

Børns leg er forskellig alt efter hvad alder barnet har. En dreng som jeres, der nu er 1.5-2 år gammel vil f.eks. elske at lege med klodser der skal stables til et højt tårn, bygge puslespil, lege med biler, sand, vand og en spand og det er vigtigt at opmuntre ham til at lege og lege noget, som han er dygtig til, fordi det motiverer ham til at lege mere. Når man opmuntrer barnet til at lege med ting som barnet er god til, så opbygger man mestringsfølelse og selvtillid hos barnet og det igen - giver på sigt barnet lyst til at lege mere selv.

Jeres dreng vil lige nu lege det der kaldes parallel-leg. Det vil sige lege, hvor han leger ved siden af andre børn. Børnene leger ikke sammen, men leger med deres legetøj ved siden af hinanden, men stille og roligt vil han begynde at lege mere med de andre, de vil lege mere fælles og begynde at lege det der kaldes rollelege.

Det lyder dejligt, at han er i institutionen fra ca 8.30-12.30. Det giver ham mulighed for at være sammen med andre børn og voksne, se på den andre, lære af de andre og også prøve at klare forskellige ting selv - uden af mor eller far er der. Det kan være hård læring - for mange børn vil skubbe, bide, hive i hår, ligesom de måske hiver legetøj ud af hånden på ham osv. i denne alder og han vil ikke altid synes det er sjovt og han vil naturligt kunne ...

Annonce

... blive meget træt - derfor er det rigtig dejligt, at I har mulighed for at give ham korte dage:)

Når lillebror kommer til februar, så vil storebror stadig på mange måder være en lille dreng - og det betyder, at I jo stadig er nødt til at være der 100 % for ham. Det kan være rigtig svært for storebror at skulle dele jer med en lille ny, og han kan blive både vred og ked af det, men faktisk også bange - bange for at I vil synes bedre om lillebror end om ham. Og det kan være rigtig svært at skulle være "den store", når man på mange måder stadig er meget lille. Derfor skal I naturligvis være opmærksomme på ikke at stille alt for mange krav til ham, men prøve at vise ham, at I er der for ham, hjælper ham, elsker ham ligeså meget, som I hele tiden har gjort.

Nogle gange vil han måske have behov for at være hjemme. Det vil være dejligt for ham, at der er den mulighed og han vil kunne se, at når mor går hjemme med lillebror, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget han går glip af, det er faktisk lidt kedeligt, det der foregår.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Andre gange vil han have behov for at komme i vuggestue, og I må gerne lade ham blive i vuggestuen, når han bliver storebror. Det kan nemlig være et frirum for ham at være der. Derhjemme skal han jo finde sin nye rolle, finde ud af at være ældste barn, dele mor og far med lillebror osv. og det kræver rigtig mange ressourcer af ham - i vuggestuen er tingene som de plejer at være. Og her kan han glide ind i børnegruppen og være sig selv, lege med sine venner osv. og skal ikke bruge kræfter på at finde en ny rolle. På den måde er vuggestuen lidt et frirum.

Jeg synes dog ikke at I skal sende ham i vuggestue en hel dag, det vil stadig være rigtig godt og dejligt for ham, at han både kan være i vuggestue og kan være derhjemme og nyde, at I netop har de muligheder, som I har. Og det vil være rigtig dejligt for både ham og dig, at du har mulighed for at være mere hjemme, fordi du har barsel, når du ofte ikke er hjemme før kl 18:)

Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder