Svar: Vuggestue - 22 mdr.
31. oktober 2014
Alder:
22 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev :) Det lyder som om at det går godt hos jer og som om at graviditeten skrider stille og roligt frem. Dejligt!
Det er rigtig fint, at I har valgt at lade jeres dreng starte i vuggestue. Han har en alder nu, hvor han begynder at have glæde af at lege med andre børn og vil nyde samværet med andre - det er rart at være sammen med andre børn og ikke kun være sammen med voksne:)
Det er vigtigt for børn at lege. Når børn leger, så lærer de noget om sig selv og noget om andre. Børn har en naturlig indre drivkraft, et stort behov for at lege og deres leg er lystbetonet og sjov. Derfor vil man ofte også opleve at børn f.eks. leger på tidspunkter, som vi ikke altid synes er passende til leg.
Børns leg er forskellig alt efter hvad alder barnet har. En dreng som jeres, der nu er 1.5-2 år gammel vil f.eks. elske at lege med klodser der skal stables til et højt tårn, bygge puslespil, lege med biler, sand, vand og en spand og det er vigtigt at opmuntre ham til at lege og lege noget, som han er dygtig til, fordi det motiverer ham til at lege mere. Når man opmuntrer barnet til at lege med ting som barnet er god til, så opbygger man mestringsfølelse og selvtillid hos barnet og det igen - giver på sigt barnet lyst til at lege mere selv.
Jeres dreng vil lige nu lege det der kaldes parallel-leg. Det vil sige lege, hvor han leger ved siden af andre børn. Børnene leger ikke sammen, men leger med deres legetøj ved siden af hinanden, men stille og roligt vil han begynde at lege mere med de andre, de vil lege mere fælles og begynde at lege det der kaldes rollelege.
Det lyder dejligt, at han er i institutionen fra ca 8.30-12.30. Det giver ham mulighed for at være sammen med andre børn og voksne, se på den andre, lære af de andre og også prøve at klare forskellige ting selv - uden af mor eller far er der. Det kan være hård læring - for mange børn vil skubbe, bide, hive i hår, ligesom de måske hiver legetøj ud af hånden på ham osv. i denne alder og han vil ikke altid synes det er sjovt og han vil naturligt kunne blive meget træt - derfor er det rigtig dejligt, at I har mulighed for at give ham korte dage:)
Når lillebror kommer til februar, så vil storebror stadig på mange måder være en lille dreng - og det betyder, at I jo stadig er nødt til at være der 100 % for ham. Det kan være rigtig svært for storebror at skulle dele jer med en lille ny, og han kan blive både vred og ked af det, men faktisk også bange - bange for at I vil synes bedre om lillebror end om ham. Og det kan være rigtig svært at skulle være "den store", når man på mange måder stadig er meget lille. Derfor skal I naturligvis være opmærksomme på ikke at stille alt for mange krav til ham, men prøve at vise ham, at I er der for ham, hjælper ham, elsker ham ligeså meget, som I hele tiden har gjort.
Nogle gange vil han måske have behov for at være hjemme. Det vil være dejligt for ham, at der er den mulighed og han vil kunne se, at når mor går hjemme med lillebror, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget han går glip af, det er faktisk lidt kedeligt, det der foregår.
Andre gange vil han have behov for at komme i vuggestue, og I må gerne lade ham blive i vuggestuen, når han bliver storebror. Det kan nemlig være et frirum for ham at være der. Derhjemme skal han jo finde sin nye rolle, finde ud af at være ældste barn, dele mor og far med lillebror osv. og det kræver rigtig mange ressourcer af ham - i vuggestuen er tingene som de plejer at være. Og her kan han glide ind i børnegruppen og være sig selv, lege med sine venner osv. og skal ikke bruge kræfter på at finde en ny rolle. På den måde er vuggestuen lidt et frirum.
Jeg synes dog ikke at I skal sende ham i vuggestue en hel dag, det vil stadig være rigtig godt og dejligt for ham, at han både kan være i vuggestue og kan være derhjemme og nyde, at I netop har de muligheder, som I har. Og det vil være rigtig dejligt for både ham og dig, at du har mulighed for at være mere hjemme, fordi du har barsel, når du ofte ikke er hjemme før kl 18:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske