Svar: Børnehavestart - 2 år, 9 mdr.
27. oktober 2014
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Andreas´mor
Hvor er det dejligt, at Andreas nu skal starte i børnehave, og at I har fundet et sted, som I tænker virker rigtig rart:) Det bliver en stor omvæltning for både ham og jer, men det bliver også nogle rigtigt spændende år, hvor I vil møde en stor udvikling med ham.
Det vil for det første være vigtigt, at han får sagt ordenligt farvel til dagplejen og den hverdag, han har haft der. Tal med dagplejer om, hvordan I kan gøre det. Tal også med ham om, hvad han har lyst til. Måske vil han dele lidt ud, måske vil han tegne en tegning til dagplejer eller give hende noget andet, som kan glæde hende:)
Så vil det også være rigtig godt, hvis I kan besøge børnehaven før han starter rigtigt. Ring og aftal tid, så de ved at I kommer, og derfor kan tage godt imod jer. Det vil være rigtig godt, at I bliver vist rundt, han kan se, hvor børnene spiser, hvor de sover til middag, hvor legepladsen er, hvor hans stue er, og han kan evt. få anvist sin plads i gardaroben. Det vil være rigtig rart for ham, at han ved lidt om stedet, hvor han nu skal hen, og I kan tale om det derhjemme, før han starter.
Så skal han højst sandsynligt have en lille rygsæk med. I den skal måske være en madkasse, det afhænger af om der er madordning. Indesko og skiftettøj osv. Noget skal blive i børnehaven, andet skal med hjem hver dag. Tal med børnehaven om, hvad han skal have med og hjælp ham med at pakke tasken:)
Hvis I har mulighed for det, så giv ham korte dage i starten. Han kan ikke klokken, men du kan f.eks. fortælle ham, at du henter ham, når han har spist frokost eller når de har fået frugt. Så han ved, hvornår du kommer.
Når du henter ham, så prøv at vurdere, om han bare gerne vil hjem og er så fyldt op med indtryk, at han lige der ikke kan overskue så meget andet end at skulle hjem, eller om han rigtig gerne vil vise dig rundt, vise dig gyngen han har gynget på, klatrestativet han er klatret op af osv. Og måske lige vil vise dig en ekstra gang, hvordan man gør. Giv ham tid og del den nye hverdag og oplevelserne med ham, når han viser sig parat til det.
Hvis han er igang med at træne lidt renlighed, så vil han naturligvis have brug for at vide, hvor toilettet er. Der er sandsynligvis små børnetoiletter, og I kan tale om, at det er der børnene tisser - så ved han det, uanset om han er parat til det eller ej. Hvis han lige nu bruger ble, så er det helt fint, I skal ikke træne renlighed sammen med børnehavestarten:)
Tal også med børnehaven om, hvornår om morgenen, han skal møde. Det kan være meget voldsomt for ham at komme på det tidspunkt, hvor alle de andre kommer og skal sige farvel, begynder at lege osv. Derfor kan det være godt, hvis I kan komme før det store rykind eller i starten kan komme lidt senere. På sigt, vil det generelt være godt for ham at møde før kl 9, da der ofte sker en masse aktiviteter der, og hvis han møder sent ind, så vil de andre børn være i fuld gang med dagen, og det kan være svært at komme og bryde ind - og så føler man sig let forkert og i vejen. Derfor er det på sigt bedre, at han møder ind om morgenen:)
Tal med ham om de voksne, hvad de hedder, pædagogen på hans stue osv. Og at han altid kan gå hen til hende/ham, hvis han bliver i tvivl om noget. De voksne er der for at hjælpe børnene, så han føler sig helt tryg fordi han ved, hvad han skal gøre, hvis han bliver usikker:)
Hvis han er lidt sensitiv, så vil han højst sandsynligt lade sig påvirke meget af de andre børn, deres måde at være sammen på, tale til hinanden på. Han vil måske opleve at nogen er "frække" eller "taler grimt". Han vil sansynligvis også reagere på støjniveauet og vil måske få tendens til selv at råbe højere, når I er hjemme, hvilket I naturligvis skal gøre ham opmærksom på - og han vil naturligt blive meget træt af alle de nye indtryk, alt det der sker. Det er vigtigt, at I taler meget med ham om alt det han oplever, og at I giver ham lov til at være træt og mangle overskue:)
Jeg er dog sikker på, at det bliver en spændende ny verden:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske