Svar: Vuggestue-start

2. oktober 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Frederiks mor

Tak for dit brev og ærlige, åbne tanker:)

Jeg synes, det lyder rigtig godt, at I har fået tilbudt plads i den institution, som I kender og er trygge ved. Storebror har gået der og pædagogerne kender jer og jeres familie, og det er super dejligt.

Jeg synes også, det lyder rigtig godt, at du har mulighed for at lave en stille og rolig indkøring og give det den tid, det nu engang må tage. Det er korrekt, at Frederik stadig er en lille dreng, men du har jo netop mulighed for at være fleksibel og lade ham vænne sig til det hele stille og roligt. Og ja - du har naturligvis ret i, at det ikke nødvendigvis er hans behov, men det er vel reelt nok at sige, at det vil få hele familien til at fungere bedre, hvis han kan være i institutionen nogle timer hver dag, og det er helt okay:) Det er jo netop et trygt og godt sted, som I kender, og selvom det bliver nyt for ham, så vil I signalere ro og tryghed.

Det sker nogle gange, at det går super fint og let i starten. Frederik vil måske virke glad, fint lade ...

Annonce

... sig passe og virke til hurtigt at vænne sig til pædagogerne og den nye hverdag. Og det er godt. Men så efter måske 3 uger, så begynder han måske at reagere. Han kan blive ked af det, vil pludselig ikke sove deromme, spiser ikke så meget, klynger sig til dig osv. Det er helt normalt - men her vil det så være rigtig godt, at du netop har mulighed for at være fleksibel og give ham lidt kortere dage osv. og ganske enkelt følge hans signaler og behov.

Når han starter nu, så får han ud over en længere indkøring og fleksibilitet også en generelt længere periode i institutionen, før I skal rejse til Thailand i december. Det kan gøre det lidt lettere for jer, at komme tilbage og ind i institutionen igen, når I atter er hjemme fra ferie - samtidig med at du har ferie her, så du stadig kan være fleksibel i forhold til hans behov.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder således som om, at du har taget alle de forholdsregler du kan og forberedt det hele så godt som muligt, og det er rigtig fint:)

Rigtig meget held og lykke med indkøringen! Knus med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder