Svar: Dagpleje, indkøring og leg

17. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev:)

Det lyder som en god beslutning at lade jeres dreng starte i dagpleje, når han er 15-16 måneder gammel. Og det lyder så fint, når du fortæller, at han allerede nu, de få gange, hvor du har gået fra ham, har smilet og vinket farvel. Det er rigtig dejligt og det må naturligvis gerne fortsætte:)

Du skal dog indstille dig på, at han måske vil være glad og virke interesseret i starten og så kan blive ked af det. Han bliver fanget af alt det nye og synes det er rigtigt spændende, men efter et par uger, så går det måske op for ham at det ikke kun er sjov og ballade, at de andre børn også giver modstand, at han nogle gange må vente på sin tur - og at det er hver dag.. Og så kan der godt komme en lidt forsinket reaktion, hvor han pludselig virker ekstra træt og kan virke ked af at blive afleveret, men det vil være helt normalt og stadig helt okay.

Der er noget rigtigt i, at indkøringen ikke skal tage alt for lang tid. I hvert fald er det vigtigt, at du afleverer ham i favnen på dagplejer. Når du gør det, så signalerer du "nu kører mor og dagplejer passer på dig" - og dermed viser du tryghed. Du er tryg ved at dagplejer skal passe ham, og derfor kan han også være tryg. Han spejler sig i dig og i de signaler, du sender.

Når det er sagt, så er der dog nogle børn som har brug for længere tid end en uge. Hvor det simpelthen er for mange indtryk at skulle kapere og hvor de naturligt derfor bliver rigtigt kede af det. Det er derfor svært at opsætte helt klare regler for hvordan og hvor længe en indkøring skal tage - det afhænger helt af det enkelte barn og hele situationen. Og jeg synes du skal prøve at tage en dag af gangen og se, hvordan det går. Hvis det går rigtig godt, så er der intet i vejen for, at du lader ham være der og giver ham lidt længere dag - og hvis der så kommer en periode, hvor han virker til at have brug for kortere dage og mere tid sammen med dig, så har du heldigvis mulighed for at være fleksibel, og det er super dejligt:)

En indkøringsplan kan se således ud:

2-3 dage, hvor du er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres dreng, at her er hyggeligt og dejligt at være. Så han er helt tryg ved stedet. Man kan sige at I er på besøg i dagplejen, så han lærer stedet og dagplejer at kende og spejler sig i det du her signalerer, når I er der.

2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt. Her lader du din dreng spise alene med de andre børn, lader ham blive skiftet af dagplejer osv. Hvor hurtigt du skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan din ...

Annonce

... dreng reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så han får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og du går. Det kan andre gange være bedre at du går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer ham i favnen på dagplejer, der så trøster og beroliger ham og hjælper ham videre i dagens aktiviteter og så kommer du igen lidt senere.

2-3 dage, hvor du træner længere tids fravær, lader din dreng spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af dagplejer - og hvor du så kommer og henter ham igen, når han har oplevet både at spise der og at sove der. Så han på den måde har oplevet at have en sammenhængende og længere dag.

45 minutter hver vej - det er godt nok et stykke vej… Hmm… Har du overvejet at cykle med ham? Han kan godt med den alder han har sidde i en barnestol på cyklen og kan også få en cykelhjelm på… Det er meget at skulle bruge 1.5 time på transport hver dag og jeg kan godt forstå, hvis du tænker over, hvorvidt dette kan hænge sammen for jer:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til børnene i dagplejen, så vil det ofte være sådan, at børnene leger på tværs af alder og de finder ud af det. Børn har faktisk meget godt af at lege med børn, der har forskellig alder - både ældre, yngre og alderssvarende børn. Når han skal lege med børn, som er yngre end han selv er, så vil han skulle tage hensyn på en lidt anden måde. Det kan være lidt sværere at lege med nogen som er yngre, fordi de naturligt ikke kan tage hensyn til ham, på samme måde, som han kan til dem, og det er svær, men vigtig læring:)

De vil sandsynligvis have stor glæde af hinanden, glæde af at se på hinanden, spejle sig i hinanden og i det de gør og måske vil dagplejen mødes med andre dagplejere en gang imellem, tage på tur eller lignende, så han disse dage vil møde børn, som er ældre eller på samme alder som ham selv, og det vil så give nye udfordringer, ny læring. Børn leger anderledes med hinanden, end de leger med os voksne.

Jeres dreng skal stille og roligt finde ud af "hvem er jeg?", "hvordan påvirker jeg andre?", "hvordan påvirker andre mig?" og her er det en god øvelse at være sammen med andre børn:) Når det er sagt, så er han jo også stadig en lille dreng, som skal have tid til at lære og udvikles:) Og ja, det lyder helt normalt og super fint, at han begynder at bruge små ord og taler i enstavelsesord, når han siger noget. Det er rigtig flot, at han begynder at bruge ord bevidst, efterligner dine lyde og forsøger at kommunikere mere verbalt - super! :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder