Svar: Tandpasta/tandbørstning
18. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Lige så snart de første mælketænder bryder frem, så skal de børstes. De skal børstes to gange dagligt (morgen og aften), og du bør bruge tandpasta!
Gode råd om tandpasta:
Det anbefales, at du bruger en meget lille mængde, gerne mindre end hvad der svarer til din datters lillefingernegl.
Du skal prøve at sikre dig, at hun ikke synker tandpastaen, hvilket naturligt vil være svært med så lille et barn - og her vil det være ekstra vigtigt at holde mængden nede.
Du kan bruge samme tandpasta som du bruger til dig selv, hvis du bruger en "standard tandpasta", det vil sige en tandpasta som ikke giver ekstra whitening eller andet.
Du bør vælge en tandpasta med et flourindhold mellem 1000-1500 ppm. Flour nedsætter aktivt riskoen for huller. Til børn under 3 år anbefaler tandlægeskolen en tandpasta med ca 1100 ppm, netop fordi små børn vil have tendens til at synke tandpastaen og derfor kan få en del flour i maven.
Forbrugerrådet TÆNK tester jævnligt tandpasta og deres anbefaling ved sidste test fra 2013 er Zendium Classic. Den kan rengøre tænderne uden at slibe for meget og den har et lavt indhold af fluor og kan derfor bruges af hele familien også af børn under 3 år. Du kan læse om testen på taenk.dk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske