Svar: Pasning med privilegium
6. juni 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt og som den helt rigtige beslutning for jer, at du passer jeres dreng hjemme indtil han er blevet opereret og jeres overskud naturligt bliver større. Det er også rigtig dejligt at kunne være hjemme sammen med ham. Især nu, hvor vejret og mulighederne for at komme ud, lave forskellige ting, naturligt bliver større:)
Som udgangspunkt har små børn ikke behov for at være i institution dagligt - det er et behov som er udsprunget af at de fleste voksne er nødt til at arbejde, for at få råd til hus, bil osv. Og lige nu er det super dejligt for din dreng at I er sammen og bruger tiden hjemme, i haven, tager på små ture, besøger familie, venner, går i legestue et par gange om ugen osv. - Som I nu synes det passer og som I har lyst til.
I takt med at han bliver ældre, vil han dog naturligt nyde at kunne være sammen med andre børn, lege med andre børn osv. Og hvor meget der er nødvendigt er individuelt. Men ja - det er korrekt at han nok ikke har brug for at være i institution mere end ca. 20 timer ugentlig og har du mulighed for at passe dette ind, så er det rigtig fint. Sker der så noget ved at han er der mere? Nej, højst sandsynligt ikke og sådan vil det være for de fleste børn - men det der er vigtigt er, at man så prioriterer at være sammen med barnet, når man så er hjemme og netop kan være sammen. Det er vigtigt at bruge tid sammen og at man ikke bare placerer barnet foran fjernsynet eller selv sætter sig foran computeren - men at man prioriterer at være der for barnet:)
Børn i 1-2 års alderen skal bruge rigtig mange ressourcer på at være i institution og være adskilt fra mor og far og de har derfor rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed, når man så er sammen. Jeg plejer at sige at deres "mor-depot" skal fyldes op, så de har noget at tære af, når vi ikke er sammen:)
Det er naturligvis også vigtigt at vælge en institution som er god, hvor din dreng kan trives, få nærhed, omsorg, blive udfordret, have det godt. Det skal være et dejligt sted at være:)
Din fleksibilitet er vigtig. Nogle dage vil han måske godt kunne have længere dage i institutionen. Der sker noget spændende, som han naturligt skal deltage i, måske tager de på tur eller der kommer besøg udefra eller børnene skal lave noget særligt - og her skal han naturligvis være der, så han tager del i det sociale. Andre dage vil han så måske kunne have kortere dage, ligesom han også kan have en fridag en gang imellem - det vil være allerbedst, hvis du kan flekse efter hvad han viser behov for.
For de fleste børn vil det være rigtig godt, hvis de oplever en dagligdag i institutionen. Det vil sige at de skal være der så længe at de kan nå både at lege, spise og sove i institutionen før de bliver hentet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske