Svar: Pasning med privilegium

6. juni 2014

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig dejligt og som den helt rigtige beslutning for jer, at du passer jeres dreng hjemme indtil han er blevet opereret og jeres overskud naturligt bliver større. Det er også rigtig dejligt at kunne være hjemme sammen med ham. Især nu, hvor vejret og mulighederne for at komme ud, lave forskellige ting, naturligt bliver større:)

Som udgangspunkt har små børn ikke behov for at være i institution dagligt - det er et behov som er udsprunget af at de fleste voksne er nødt til at arbejde, for at få råd til hus, bil osv. Og lige nu er det super dejligt for din dreng at I er sammen og bruger tiden hjemme, i haven, tager på små ture, besøger familie, venner, går i legestue et par gange om ugen osv. - Som I nu synes det passer og som I har lyst til.

I takt med at han bliver ældre, vil han dog naturligt nyde at kunne være sammen med andre børn, lege med andre børn osv. Og hvor meget der er nødvendigt er individuelt. Men ja - det er korrekt at han nok ikke har brug for at være i institution mere end ca. 20 timer ugentlig og har du mulighed for at passe dette ind, så er det rigtig fint. Sker der så noget ved at han er der mere? Nej, højst sandsynligt ikke og sådan vil det være for de fleste børn - men det der er vigtigt er, at man så prioriterer at være sammen med barnet, når man så er hjemme og netop kan være sammen. Det er vigtigt at bruge tid sammen og at ...

Annonce

... man ikke bare placerer barnet foran fjernsynet eller selv sætter sig foran computeren - men at man prioriterer at være der for barnet:)

Børn i 1-2 års alderen skal bruge rigtig mange ressourcer på at være i institution og være adskilt fra mor og far og de har derfor rigtig meget brug for fysisk kontakt og nærhed, når man så er sammen. Jeg plejer at sige at deres "mor-depot" skal fyldes op, så de har noget at tære af, når vi ikke er sammen:)

Det er naturligvis også vigtigt at vælge en institution som er god, hvor din dreng kan trives, få nærhed, omsorg, blive udfordret, have det godt. Det skal være et dejligt sted at være:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Din fleksibilitet er vigtig. Nogle dage vil han måske godt kunne have længere dage i institutionen. Der sker noget spændende, som han naturligt skal deltage i, måske tager de på tur eller der kommer besøg udefra eller børnene skal lave noget særligt - og her skal han naturligvis være der, så han tager del i det sociale. Andre dage vil han så måske kunne have kortere dage, ligesom han også kan have en fridag en gang imellem - det vil være allerbedst, hvis du kan flekse efter hvad han viser behov for.

For de fleste børn vil det være rigtig godt, hvis de oplever en dagligdag i institutionen. Det vil sige at de skal være der så længe at de kan nå både at lege, spise og sove i institutionen før de bliver hentet.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor