Svar: 37 timer?
3. juni 2014
Alder:
6 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra jer igen - og hvor dejligt at I har fået en lillesøster - stort tillykke med det! :)
Du har fuldstændig ret i at de fleste børnefamilier ikke kan leve op til en daglig institutionstid på 4 timer dagligt, når der også skal tjenes penge og det er virkelig svært for mange familier at få hverdagen til at hænge sammen! Og naturligvis kan din datter komme i dagpleje eller vuggestue.
Du skal for det første vælge et godt sted eller en god pasningsmulighed til hende. Det vil sige et sted, hvor du oplever at der vil være trygge rammer, hvor hun kan få den nærhed og omsorg hun naturligt har behov for. Du skal altså undersøge mulighederne for pasning, hvor I bor. Besøge forskellige vuggestuer, mødes med dagplejerne osv. for at finde ud af, hvad muligheder der er og hvad der vil passe bedst til jeres datter. Du skal være tryg ved at aflevere hende og vide at den/de voksne tager sig rigtig godt af hende og passer på hende.
Så skal du prioritere jeres tid sammen, når I er sammen. Det vil sige, at når hun bliver hentet, så skal I bruge tid sammen som familie. Det er vigtigt at prioritere familien frem for at køre i fitnesscenter, gå i byen, aflevere hende til pasning hos bedsteforældre eller andre, imens I voksne laver noget for jer selv. Når I har mulighed for at være sammen, så skal I være sammen.
Du skal prøve at planlægge jeres uge, så I får lidt mere tid sammen. Det kan være at du f.eks. laver mad til to dage i træk, så du ikke behøver stå i køkkenet hver aften. Det kan også være at du planlægger indkøb i weekenden eller måske prioriterer at få visse varer bragt til døren - så I ikke er nødt til at køre op for at handle, når hun er hentet i institution eller dagpleje. Efter en lang dag væk hjemmefra er det naturligt ekstra hårdt, hvis I så også skal op at handle og direkte hjem derfra for så at lave mad osv.
I kan overveje om der er mulighed for at bedsteforældre eller en anden kan hente hende en gang imellem, tage hende med hjem, hygge med hende (og storesøster). Det kan være rigtig dejligt for alle generationer, hvis man har denne mulighed. Det vil naturligt være med til at nedbringe antallet af timer, hvor hun er i dagpleje eller institution. Det vil naturligt ikke være det samme som at være hjemme sammen med mor eller far - men der er nu alligevel noget dejligt ved at blive hentet og passet af bedsteforældre en gang imellem, hvis det er muligt:)
Og så skal du naturligvis vurdere hen af vejen hvordan det går. Du skal se på og lytte til hvad din datter siger, hvordan hun reagerer. Hvis hun er glad, trives, har det godt med at blive afleveret, leger, spiser, sover godt osv. i løbet af dagen og virker glad og tilfreds når du henter hende - ja så må du tro på at hun har det godt. Tal med de voksne som passer hende og oplever hende i løbet af dagen, hør hvad de fornemmer og lyt også til din mavefornemmelse - det du føler virker okay er sandsynligvis okay. Og hvis du fornemmer, at det her går ikke, at jeres datter ikke trives, ja så må I finde andre løsninger alt efter hvad problemet er.
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske