Svar: Bider negle - 3 år, 10 mdr.
25. maj 2014
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng er begyndt at bide negle, fordi han savner sutten eller det at have noget i munden og det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på at det ikke bliver en vane - for det er en vane, som naturligt er rigtig svær at komme væk fra.
Prøv ikke at gøre for stort et nummer ud af det. Hvis han bliver meget opmærksom på det og at det at bide negle får en særlig reaktion fra dig, så kan det godt forstærke hans behov for at gøre det.
Prøv også at finde ud af, i hvilke situationer han gør det. Er det f.eks. når han ser TV, så kan det være en god idé at give ham nogle grøntsagsstænger, frugtstykker eller lignende, som han kan sidde med. Det vil for det første aflede hans lyst til at putte fingrene i munden og bide neglene, men det vil også give ham en vis stimulation af munden, hvis han har brug for dette.
Sørg også for at hans negle er velplejede. Det vil sige klippet, så der ikke er noget der flosser og vær opmærksom på neglerødder osv. Tendens til at bide negle er ofte større, hvis der sidder en lille flosset kant som man kan bide eller pille i.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske