Brev:
Soverutine 4 måneder
26. maj 2014
Alder:
4 mdr.
Soverutine 4 måneder
Hej Helen.
Tak for en god brevkasse, jeg har med stor fornøjelse læst mange af dine svar til andre og har nu lyst til at høre din mening om min situation.
Jeg havde den store glæde at blive mor for første gang den 18/1, til en fantastisk, sund og rask lille pige :-). Hun er generelt en glad og veltilpas baby og vi havde indtil for nyligt egentlig en velfungerende hverdag.
Mit spørgsmål går på hendes soverytme i løbet af dagen....jeg kan fra dine svar til andre, se at du anbefaler at man arbejder hen imod tre daglige lure, hvoraf middagsluren er den lange.
Min piges rytme der nogenlunde således ud, startende om aftnen;
Ca. Kl 20 ammes og puttes tilsat på eget værelse. Det går ret nemt, får sin sut og sin sutteklud som hun drejer hovedet over i, skal så måske have sutten et par gange, typisk efter de klassiske 40 minutter når hun lige er "oppe og vende". Sover så til kl 4-5 hvor hun ammes og sover et par timer igen indtil vi står op omkring kl 6:30. Her ammes hun igen.
Så er vi vågne, leger, tumler osv. I et par timer, måske lidt længere, og når hun begynder at vise træthedstegn ammes hun og ligges ud til formiddagslur i sin barnevogn omkring kl 9. Dette går også nemt, der er ikke behov for lange gåture eller trillen frem og tilbage med vognen, men skal ofte også her lige have sutten et par gange efter 40 minutter. Ofte her hun ikke engang åbne øjne og drejer hovedet over til suttekluden så snart hun får sutten. Så sover hun ialt ca 3 timer.
Når hun vågner omkring kl 12 er vi for nyligt begyndt at introducere lidt grød og vand af kop for hende og det viser hun stor interesse for. Spiser dog fortsat ikke så meget af gangen, og jeg begrænser det også da man godt kan mærke at maven lige skal vænnes til det.
Så er vi igen vågne et par timer og er måske en tur ude i byen, til mødregruppe, ude at handle, nede at træne (ligger og leger på tæppe ved siden af mig) eller hvad der nu lige er på programmet den dag.
Omkring kl 14 ammes hun og puttes igen til lur i barnevognen og tog indtil for nyligt igen et par timer her uden problemer. Så var hun vågen et lidt længere stræk indtil sengetid omkring kl 20, men det klarer hun egentlig fint uden at bliver overtræt, og da det var meget sjældent at det lykkedes at ligge hende til en Powernap først på aftnen droppede vi det.
Problemet er nu at hun er begyndt ikke at ville sove lur nummer to og så bliver hun jo overtræt og når hun så endelig går omkuld omkring kl 18:30, så er det for natten, afbrudt af amning omkring kl 20-21 og igen ca. Kl 5. Ofte er hun så vågen herefter og dette rykker rytmen for hele dagen da hun jo så allerede ca 7:30 er ude til dagens første lur, og det er da også en kende tidligt at starte dagen synes jeg :-).
Hun får jo egentlig de timers søvn hun har brug for i løbet af et døgn og har da også derfor ikke tidligere synes at der var grund til at ændre på hendes rytme.....
Men er det uhensigtsmæssigt at hun sover så lang en lur som dagens første? Er indimellem helt oppe på 3 1/2-4 timer, hvor jeg så forsigtigt har vækket hende fordi det begyndte at minde for meget om nattesøvn . Skulle jeg hellere tage hende op efter de 40 minutter, på trods af at hun jo godt kan sove videre hvis hun får sutten efter hun vågner? Det kunne måske gøre at hun tog en lang lur som en regulær middagslur, og så er strækket til nat trods alt lidt kortere også selv hvis hun ikke tager en Powernap sidst på dagen...
Glæder mig til at høre dine tanker omkring dette!