Svar: Rød hage
1. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Små børn kan godt få en rød hage af at savle, og det kan sagtens være forklaringen hos jer. Det kan også komme af skemaden, som I jo nu er begyndt at give mere af.
Nogle børn reagerer på grøden eller mosen og vil i forbindelse med at de spiser derfor blive røde på hagen og nogle gange rundt om munden og på kinderne. Det har ikke noget med allergi at gøre og det er ikke fordi de ikke tåler maden, men huden bliver lidt irriteret over at være i berøring med maden. Det kan være svært helt at undgå, fordi børn i din datters alder jo naturligt ikke altid får alt maden ind i munden, der vil naturligt være lidt hud-kontakt med maden:)
Det er en god idé at du sørger for at vaske hende om munden med en ren klud efter måltidet og nogle gange kan man også bruge en lotion eller creme, som kan beskytte huden lidt.
Hvis hun savler meget, så vil det være rigtig godt at bruge en savlesmæk. Den sikrer både at hun ikke bliver våd på brystet og dermed kold, men du kan også bruge den til at tørre hendes hage med en gang imellem, så hun ikke hele tiden er våd på hagen.
Så det du tænker lyder altså som den helt rigtige forklaring og det lyder fint det du allerede gør:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske