Svar: Arp
29. april 2014
Alder:
10 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og søde ord :)
Arp ses ofte som fedtede lidt gule skæl og det er vigtigt at finde ud af, om det er arp din datter har. Måske er det ikke arp, men i stedet tendens til tør hovedbund…
Hvis det er arp, så vil det være en rigtig god idé at smøre lidt babyolie på, lade det sidde under en bomuldshue i et par timer, evt. natten over. Og derefter vaske hendes hår og hovedbund, med bløde cirkelbevægelser. Du må gerne prøve at massere lidt på det med en blød tandbørste. På den måde kan du få de gullige arpskæl løsnet. Herefter kan du rede hendes hår med en tættekam (dem man også bruger til lus), redde mod hårets retning og derefter lægge håret rigtigt. På den måde kan du få redt de fedtede skæl væk.
Efterfølgende vil det være rigtig godt, hvis du dagligt prøver at massere din datter lidt i hendes hovedbund og er opmærksom, når du reder hende. Du kan købe en helt blød babybørste, som du kan redde hende med. Når du gør det, så sætter du gang i blodomløbet i hovedbunden og tendens til arp mindskes.
Hvis der ikke er tale om arp, men derimod om tør hovedbund, så skal du prøve at vaske hendes hår med en mild babyshampoo. Du kan evt. spørge på apoteket om der er noget de vil anbefale. Alt efter hvor meget hår hun har, og hvor tør hendes hud er, kan det være fint med en helt almindelig babyshampoo. Det kan være apotekets egen, det kan være fra Matas eller det kan være Derma Babyserien eller lignende. Andre gange vil det være en god idé med en speciel shampoo, her findes der også flere mulighed, men f.eks. A-derma skumshampoo, som er velegnet til små børn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske