Svar: Skift af øjenfarve
17. februar 2014
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Vores øjenfarve er bestemt af gener - så øjenfarven afhænger af om mor og far har blå eller brune øjne - og om de genetisk er bærere af den ene eller anden farve øjne.
Man siger normalt at små børn fødes med blå øjne - de afrikanske og asiatiske børn fødes ofte med meget mørke øjne, hvor de kaukasiske børn fødes med blå eller grå øjne, som senere kan skifte farve til grøn eller brun.
Hos de fleste børn vil øjenfarven være som den er inden for det første år - hos nogle babyer ser man ret hurtigt hvad farve øjne barnet får, hos andre babyer tager det længere tid. Der kan godt ske en farveændring efter flere år - men der vil her normalt være tale om en ændring i farvenuancen - så øjnene skifter i blå nuancer, grønne nuancer, grå nuancer - disse nuanceændringer kan ses helt op i skolealderen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske