Svar: Pasningmuligheder

24. januar 2014

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære stressede mor

Tak for dit brev - jeg er ked af at høre at du har fået konstateret stress og det lyder derfor som en god idé, at tage dagligdagen op til overvejelse og finde ud af, om I kan indrette jer på en måde, som vil fungere bedre for både dig, din mand og jeres lille datter.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at du har skiftende vagter, så nogle gange har du dagvagter og andre gange har du aftenvagter.. Og jeg ved ikke hvad dine muligheder er for at lave dette om.

Det er klart, at hvis du begynder at have fast dagvagt, så kan lillepigen godt være i vuggestue i dagtimerne og du kan være hjemme sammen med hende om aftenen. Men udfordringen vil så her være, at far jo også arbejder sent, og så vil det være far, som ikke ser jeres datter, fordi han ofte er væk mellem kl 12.30-22 og I forældre ville heller ikke se ret meget til hinanden. Lige nu ser I ...

Annonce

... trods alt hinanden de dage, hvor du har aftenvagt, fordi I så kan være hjemme sammen om formiddagen.

Hvis jeres datter skal i vuggestue i dagtimerne og du og far er på aftenvagt, så vil ingen af jer se hende - og det vil naturligt være et gensidigt savn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tænker derfor at hvorvidt hun skal i vuggestue i stedet for passes af farmor må afhænge af, hvordan I forældre arbejder og hvad der sker med din arbejdssituation lige nu... Det kan naturligvis også være at der er mulighed for vuggestueplads eftermiddag og aften, hvor I bor, så jeres datter kan have "skiftende vagter" ligesom I forældre og på den måde følge jeres rytme. Hvis det er tilfældet er det naturligvis også en mulighed...

Jeg er som sagt ikke helt klar over, hvordan situationen er hos jer og hvad muligheder I har, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor