Svar: Pasningmuligheder
24. januar 2014
Alder:
17 mdr.
Kære stressede mor
Tak for dit brev - jeg er ked af at høre at du har fået konstateret stress og det lyder derfor som en god idé, at tage dagligdagen op til overvejelse og finde ud af, om I kan indrette jer på en måde, som vil fungere bedre for både dig, din mand og jeres lille datter.
Jeg ved fra dine tidligere breve, at du har skiftende vagter, så nogle gange har du dagvagter og andre gange har du aftenvagter.. Og jeg ved ikke hvad dine muligheder er for at lave dette om.
Det er klart, at hvis du begynder at have fast dagvagt, så kan lillepigen godt være i vuggestue i dagtimerne og du kan være hjemme sammen med hende om aftenen. Men udfordringen vil så her være, at far jo også arbejder sent, og så vil det være far, som ikke ser jeres datter, fordi han ofte er væk mellem kl 12.30-22 og I forældre ville heller ikke se ret meget til hinanden. Lige nu ser I trods alt hinanden de dage, hvor du har aftenvagt, fordi I så kan være hjemme sammen om formiddagen.
Hvis jeres datter skal i vuggestue i dagtimerne og du og far er på aftenvagt, så vil ingen af jer se hende - og det vil naturligt være et gensidigt savn.
Jeg tænker derfor at hvorvidt hun skal i vuggestue i stedet for passes af farmor må afhænge af, hvordan I forældre arbejder og hvad der sker med din arbejdssituation lige nu... Det kan naturligvis også være at der er mulighed for vuggestueplads eftermiddag og aften, hvor I bor, så jeres datter kan have "skiftende vagter" ligesom I forældre og på den måde følge jeres rytme. Hvis det er tilfældet er det naturligvis også en mulighed...
Jeg er som sagt ikke helt klar over, hvordan situationen er hos jer og hvad muligheder I har, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske