Svar: Græder ved tandbørstning

16. januar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt synd, at din datter er så ked af tandbørstningen og jeg tænker, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på at få gjort hende så tryg som muligt. Og derfor er du lige nu måske nødt til at acceptere at du lige nu ikke kan være helt så grundig, som du gerne vil... det kan være en god idé at "stoppe mens legen er god", så hun ikke når at blive for ked af det og hver dag oplever det som ubehageligt.

Det er en rigtig god idé at du forsøger at bryde hele situationen ved at børste tænderne et andet sted end I plejer. Det vil sige, at hvis du plejer at børste tænderne på badeværelset, så prøv i stedet imens hun ligger på puslepuden, i sofaen, på køkkenbordet, er i din favn, ved siden af dig eller hvad du nu synes.

Så er det vigtigt at du gør det så kortvarigt som muligt til at starte med og i takt med at hun bliver tryg og fortrolig med hele situationen og finder ud af at det er okay og ikke slemt, så øger du tiden du bruger og grundigheden du får det gjort med. Det betyder at du lige nu måske skal acceptere, at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved, at du bør børste alle tænder grundigt. Lige nu skal det blive ...

Annonce

... acceptabelt at børste lige og i takt med at det bliver mere og mere okay, så øger du antallet af tænder du børster og grundigheden du børster med.

Prøv at fokusere på forskellige områder af munden alt efter om det er morgen eller aften du børster, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.

Prøv med forskellige tandbørster - du kan blandt andet købe en tandbørste, som samtidig er en bidering. Du kan prøve at lade hende ligge med den selv, gumle lidt på den og på den måde vænne sig til den og blive tryg ved den.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan også overveje at forsøge med en elektrisk tandbørste. Nogle børn bryder sig ikke om lyden og fornemmelsen, og bliver hun skræmt dur det naturligvis ikke, men andre børn synes det er super sjovt, når det snurrer i munden. Det er bestemt et forsøg værd :) Du bør købe en tandbørste beregnet til børn - de fås også på batteri, så er det ikke så dyrt og så kan du finde ud af, om hun kan lide det og hvis det giver succes, så kan I jo ønske jer en el-tandbørste til hendes fødselsdag:)

Og prøv så også at få børstet tænderne inden hun bliver alt for træt, så er chancen for succes større :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin