Svar: Amning, ondt i maven og forbindelse

6. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder umiddelbart som om at din dreng trives og udvikler sig som han skal - han er glad, triller omkring, kan ligge og underholde sig selv, han er tryg ved andre og ved at I er ude eller hjemme - det er rigtig fint.

Med hensyn til amning, så skal du naturligvis være opmærksom på hvor hyppigt du ammer. Du skriver at han ofte spiser meget hyppigt, en amning kan tage kun 2 minutter og det lyder som om at han "slukker tørsten" - andre gange må han meget gerne spise længere tid, så han får mere rigtig mælk i maven og mindre vandholdig mælk. Han tager dog rigtig godt på, så det lyder som om at han får det, han umiddelbart har behov for...

Det vil være godt, hvis I fast forsøger med lidt skemad, så han nu får noget andet i maven end mælk - jvf. tidligere svar til dig omkring dette:) Det at få lidt mere fast mad i maven kan gøre at intervallerne mellem amningerne bliver lidt længere, og at han derfor også begynder at spise længere tid ved brystet, når han så ammes og det kan være godt i forhold til at få mere ro i maven.

Det er helt naturligt at børn i jeres drengs alder lader sig forstyrre, når de ammes og derfor slipper brystet, dier uroligt osv. Han er aktiv og vil rigtig gerne følge med i hvad der sker omkring ham og derfor dier han måske kortvarigt. Prøv derfor nogle gange at lægge dig med ham - gå evt. ind i soveværelset og am ham i din seng, nedrullede gardiner, mørkt og køligt rum, da det kan få ham til at spise lidt længere tid og mere roligt. Altså efterligne den rytme I har om natten.

Med hensyn til at knytte sig til mor og far, så er dette noget der sker fra barnet er ganske lille. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer ham hver dag.

De første tegn på at din dreng er igang med at knytte sig til dig er, at han følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt. Han smiler bevidst til dig og ...

Annonce

... hvis I er nogen steder og han bliver ked af det, så vil du sandsynligvis være den der bedst trøster ham, får ham til at falde til ro - dine forældre eller en veninde eller en anden mor i mødregruppen vil ikke kunne trøste ham på samme måde, som du kan.

Når I er nogen steder, så vil han bruge dig som en base. Han vil sidde på dit skød og herfra vil han kunne udforske verden. Når han sidder hos dig, så tør han lidt mere, smiler og pludrer mere til verden, tør charmere andre mennesker velvidende, at der sidder han trygt og godt, at du passer på ham. Siddende hos dig kan han således være lidt mere modig. Hvis I er et fremmed sted, så vil han derfor ofte begynde med at studere det hele fra din favn og stille og roligt vil han så kunne ligge på gulvet - men han vil ofte vise behov for at starte med at være hos dig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når børn begynder at kravle, ofte i 8-10 måneders alderen, så taler man om separationsfasen. Det er ofte her at de begynder at klynge sig lidt ekstra og har svært ved at være uden mor og far. Fra at din dreng har siddet på dit skød, begynder han at sidde på gulvet ved dine fødder, begynder at kunne være mere og mere på afstand af dig (det kan han allerede nu) og i takt med at han begynder at kravle, så vil han komme hen til dig, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.

Der er ikke noget usædvanligt i at jeres dreng lige nu øver at ligge lidt for sig selv på tæppet og er i stand til dette - det er super fint. Det er ikke tegn på at han ikke er knyttet til jer, tværtimod... Der er ikke noget, som umiddelbart tyder på, at der skulle være noget i vejen med tilknytningen mellem jer - men hvis du er i tvivl, så synes jeg du skal drøfte det med din sundhedsplejerske eller jeres læge - det er vigtigt at tage din bekymring alvorligt og de kan naturligt se kontakten mellem jer, og derfor vurdere den, hvilket jeg jo ikke kan via en brevkasse.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og knus herfra:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.