Svar: Rød og sår i armhulen
8. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din datters hud :)
Små børn vil ofte kunne være fugtige i armhulen, både fordi de sveder, men også fordi de naturligt bliver våde i forbindelse med bad. Og det er rigtig vigtigt at I er opmærksomme på at få hende tørret rigtig godt netop efter bad. Hun vil naturligt også kunne samle "fnuller" i armhulen fra tøj hun har på, og det kan også være med til at irritere hendes hud. Derfor er det vigtigt at I vasker og tørrer hende i armhulen, ligesom I skal være særligt opmærksomme under hagen og i hagens folder, bag ørerne og i lysken. Der kan også samle sig mælkerester under hagen og bag ørerne, som kan give rødme og hudløshed.
Hos nogle børn udvikler denne rødme sig til svamp og det skal behandles med f.eks. Brentan. Du kan købe Brentan i håndkøb på apoteket - er du i tvivl om det er svamp, så kan det være en god idé at drøfte det med jeres læge. Lægen kan også udskrive recept på svampemiddel.
Det er vigtigt at holde huden ren og tør - du kan rense med en mild uparfumeret flydende sæbe med en mild pH værdi, så huden renses godt og uden at det generer og svier. Hvis du selv bruger en intimsæbe, så kan du bruge den til at vaske med. Ellers kan du købe en flydende babysæbe, som kan bruges. Det er vigtigt at du efterfølgende vasker sæben grundigt af.
Tør herefter med en klud, et meget blødt håndklæde - nogen som ikke "fnugger" - og dup tørre, så huden ikke generes for meget. Du kan evt. bruge en føntørrer på et lavt varmeprogram - hun må under ingen omstændigheder risikere at brænde sig.
Og lige nu, hvor hvor hun er rød smøre med lidt zink, som du har gjort - eller hvis der er svamp, så bruge et svampemiddel. Men ellers skal huden bare have lov til at få luft:)
Uldundertøj kan faktisk være ganske fint at bruge, hvis hun har tendens til at svede. Det kan opsuge sveden og holde hende tør, bedre end f.eks. bomuld vil kunne gøre det.
Håber dette hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske