Kan ikke længere selv falde i søvn

8. december 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kan ikke længere selv falde i søvn

Hej Helen.

Jeg har købt din bog angående børn og søvn, men jeg må simpelthen spørge dig om mit konkrete problem.

Min datter på 6 måneder kan ikke længere selv falde i søvn. Det er nu flere måneder siden at hun er faldet i søvn uden brok og gråd. Hun har tidligere kunne sove fra ca. 21.00 til 07.30 kun afbrudt af et måltid.

Her er hvordan en typisk dag ser ud:

Ca. 07.30 – hun vågner med gråd, jeg tager hende op for at forsøge at få hende ind i en fast rytme. Ammes alt efter hvornår hun sidst var vågen og fik mad.
Ca. 10.00 – hun er træt igen, og puttes ud i barnevognen. Nu begynder hun typisk at græde/brokke sig og jeg må vippe barnevognen i alt mellem 10 og 30 min. før hun falder i søvn.
Ca. 11.00 – vågner med gråd. Får grød og vand af kop.
Ca. 13.00-14.00 hun er træt igen og efter at være blevet ammet puttes hun ud i barnevognen igen, og samme situation opstår som ved formiddagsluren.
Efter max en times søvn, vågner hun igen med gråd.
Ca. 17.00 får hun grød og vand igen.
Ca. 18.00 starter putte-rutinen da hun på dette tidspunkt er meget træt igen. Nattøj på, lidt hygge på puslepuden, ammetår på hendes ...

Annonce

... værelse med dæmpet belysning, sang og til sidst ned i sengen med suttekluden (hun vil ikke tage sut).
Ca. 21.00 efter at have prøvet at berolige hende ud fra alle kunstens regler, ammer jeg hende igen (måske 3. gang siden ammetåren ifb putte-rutinen), hun falder næsten i søvn, og jeg skynder mig at lægge hende, så hun opfanger at hun bliver lagt.

I løbet af natten vågner hun mellem 3 og 5 gange, hvor jeg kun kan få hende til at falde i søvn ved at amme hende halvt i søvn igen.

Hun er en glad og aktiv pige, som ligger lidt over kurven både ang. vægt og længde.
Jeg prøver virkelig at være opmærksom på ikke at fx vippe hende helt i søvn og ligeledes heller ikke amme hende i søvn. Hvis jeg går en tur med hende i barnevognen og hun falder i søvn, slår hun øjnene op så snart barnevognen står stille.

Jeg er nu begyndt med at tilbyde hende havregrød om morgenen, men det er hun ikke helt med på endnu. Desuden har jeg prøvet at lege og tumle mere med hende nogle dage end andre, men kan ikke mærke forskel på hendes evne til at falde i søvn eller længden på søvnen.

Jeg håber du kan hjælpe mig, og se hvor det går galt.

Hilsen Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor