Brev:
Kan ikke længere selv falde i søvn
8. december 2013
Alder:
6 mdr.
Kan ikke længere selv falde i søvn
Hej Helen.
Jeg har købt din bog angående børn og søvn, men jeg må simpelthen spørge dig om mit konkrete problem.
Min datter på 6 måneder kan ikke længere selv falde i søvn. Det er nu flere måneder siden at hun er faldet i søvn uden brok og gråd. Hun har tidligere kunne sove fra ca. 21.00 til 07.30 kun afbrudt af et måltid.
Her er hvordan en typisk dag ser ud:
Ca. 07.30 – hun vågner med gråd, jeg tager hende op for at forsøge at få hende ind i en fast rytme. Ammes alt efter hvornår hun sidst var vågen og fik mad.
Ca. 10.00 – hun er træt igen, og puttes ud i barnevognen. Nu begynder hun typisk at græde/brokke sig og jeg må vippe barnevognen i alt mellem 10 og 30 min. før hun falder i søvn.
Ca. 11.00 – vågner med gråd. Får grød og vand af kop.
Ca. 13.00-14.00 hun er træt igen og efter at være blevet ammet puttes hun ud i barnevognen igen, og samme situation opstår som ved formiddagsluren.
Efter max en times søvn, vågner hun igen med gråd.
Ca. 17.00 får hun grød og vand igen.
Ca. 18.00 starter putte-rutinen da hun på dette tidspunkt er meget træt igen. Nattøj på, lidt hygge på puslepuden, ammetår på hendes værelse med dæmpet belysning, sang og til sidst ned i sengen med suttekluden (hun vil ikke tage sut).
Ca. 21.00 efter at have prøvet at berolige hende ud fra alle kunstens regler, ammer jeg hende igen (måske 3. gang siden ammetåren ifb putte-rutinen), hun falder næsten i søvn, og jeg skynder mig at lægge hende, så hun opfanger at hun bliver lagt.
I løbet af natten vågner hun mellem 3 og 5 gange, hvor jeg kun kan få hende til at falde i søvn ved at amme hende halvt i søvn igen.
Hun er en glad og aktiv pige, som ligger lidt over kurven både ang. vægt og længde.
Jeg prøver virkelig at være opmærksom på ikke at fx vippe hende helt i søvn og ligeledes heller ikke amme hende i søvn. Hvis jeg går en tur med hende i barnevognen og hun falder i søvn, slår hun øjnene op så snart barnevognen står stille.
Jeg er nu begyndt med at tilbyde hende havregrød om morgenen, men det er hun ikke helt med på endnu. Desuden har jeg prøvet at lege og tumle mere med hende nogle dage end andre, men kan ikke mærke forskel på hendes evne til at falde i søvn eller længden på søvnen.
Jeg håber du kan hjælpe mig, og se hvor det går galt.
Hilsen Trine