Svar: Pasning af barnepige
30. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og tanker :)
Det lyder som om at I har fundet en rigtig god løsning med at far og mormor passer jeres dreng og derefter overtages pasningen af en barnepige. du vil jo stadig være der, være tilgængelig og kan berolige og betrygge, sidde med din dreng på skødet, kærtegne ham osv. så han mærker at du stadig er der og gerne vil ham, selvom du i en periode ikke kan hjælpe ham, som du plejer at gøre :)
Hvor længe han vil være om at knytte sig til en barnepige er svært at sige noget helt præcist om. Det afhænger meget af, hvor meget I er sammen. Jo mere han ser hende, altså jo hyppigere I er sammen, jo hurtigere vil han naturligt blive tryg ved hende og også knytte sig til hende.
Det har samtidig stor betydning, hvordan du reagerer, når hun er der. Din dreng bruger dig som et spejl, så det er vigtigt at du signalerer tryghed og ro. At du synes, det er helt okay, at det er barnepigen, som hjælper ham. Når han mærker, at du synes det er okay, og at du er tryg ved at det er hende, så vil han naturligt også blive mere tryg. Så hvis du f.eks. kan sidde med ved bordet, når og hvis hun giver ham mad eller står ved siden af puslebordet, når han skal skiftes osv. så han kan se, at du er helt okay med måden det foregår på, så vil det ofte være godt i starten.
Og så må I se hvad tiden bringer. Hvis han tydeligt er mest tryg ved hende, gerne vil op til hende, sidde på skødet af hende, leger, pludrer, pjatter med hende osv. når du er i nærheden, så kan det være en god idé at du f.eks. tager med til babysvømning - men modsat, så kan det også være sådan, at han ikke vil hende, hvis du er der. Han kan klynge sig til dig og tydeligt vise at han foretrækker mor og her kan det være nødvendigt at du ligesom afleverer ham i favnen på babysitteren og signalere "nu passer xx på dig", så du direkte viser ham, at nu er det hende og så går en tur eller lavet noget andet, så de to er alene, fordi han så forstår, at nu er det hende. Der er desværre ingen faste regler her, du må se hvordan han reagerer og tage den derfra.
Det kan også sagtens være sådan, at du de første gange tager med til babysvømning og her signalerer at det er sjovt og helt okay at babysitteren gør de ting, som du plejer at gøre. Han kikker efter dig og du svarer med smil og pludren og viser ham at alt er helt fint. Og når han så har oplevet det et par gange, så kan babysitteren og han tage af sted alene, så ved babysitteren også hvordan det foregår og er naturligt mere sikker på hele situationen og det vil også smitte af på jeres dreng. Det er vigtigt at han mærker at "der er styr på det" :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig meget held og lykke med operationen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske