Svar: Pasning af barnepige

30. november 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Christina

Tak for dit brev og tanker :)

Det lyder som om at I har fundet en rigtig god løsning med at far og mormor passer jeres dreng og derefter overtages pasningen af en barnepige. du vil jo stadig være der, være tilgængelig og kan berolige og betrygge, sidde med din dreng på skødet, kærtegne ham osv. så han mærker at du stadig er der og gerne vil ham, selvom du i en periode ikke kan hjælpe ham, som du plejer at gøre :)

Hvor længe han vil være om at knytte sig til en barnepige er svært at sige noget helt præcist om. Det afhænger meget af, hvor meget I er sammen. Jo mere han ser hende, altså jo hyppigere I er sammen, jo hurtigere vil han naturligt blive tryg ved hende og også knytte sig til hende.

Det har samtidig stor betydning, hvordan du reagerer, når hun er der. Din dreng bruger dig som et spejl, så det er vigtigt at du signalerer tryghed og ro. At du synes, det er helt okay, at det er barnepigen, som hjælper ham. Når han mærker, at du synes det er okay, og at du er tryg ved at det er hende, så vil han naturligt også blive mere tryg. Så hvis du f.eks. kan sidde med ved bordet, når og hvis hun giver ham mad eller står ved siden af puslebordet, når han skal skiftes osv. så han kan se, at du er helt okay med måden det foregår på, så vil det ofte være godt i starten.

Og så må I se hvad tiden bringer. Hvis han tydeligt er mest ...

Annonce

... tryg ved hende, gerne vil op til hende, sidde på skødet af hende, leger, pludrer, pjatter med hende osv. når du er i nærheden, så kan det være en god idé at du f.eks. tager med til babysvømning - men modsat, så kan det også være sådan, at han ikke vil hende, hvis du er der. Han kan klynge sig til dig og tydeligt vise at han foretrækker mor og her kan det være nødvendigt at du ligesom afleverer ham i favnen på babysitteren og signalere "nu passer xx på dig", så du direkte viser ham, at nu er det hende og så går en tur eller lavet noget andet, så de to er alene, fordi han så forstår, at nu er det hende. Der er desværre ingen faste regler her, du må se hvordan han reagerer og tage den derfra.

Det kan også sagtens være sådan, at du de første gange tager med til babysvømning og her signalerer at det er sjovt og helt okay at babysitteren gør de ting, som du plejer at gøre. Han kikker efter dig og du svarer med smil og pludren og viser ham at alt er helt fint. Og når han så har oplevet det et par gange, så kan babysitteren og han tage af sted alene, så ved babysitteren også hvordan det foregår og er naturligt mere sikker på hele situationen og det vil også smitte af på jeres dreng. Det er vigtigt at han mærker at "der er styr på det" :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig meget held og lykke med operationen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin