Svar: Maveproblemer
11. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med den lille dreng :)
Du fortæller at I har haft en hård fødsel og du fortæller også at du eller din dreng har fået antibiotisk behandling - det lyder derfor som om at hans naturlige maveflora måske er slået lidt i stykker og at I derfor skal have den lidt i balance igen.
Jeg vil derfor foreslå dig at tale med lægen om muligheden for at give din dreng flydende mælkesyrebakterier - det kan være Bifiform minidråber eller BioGaia. De gives dagligt i en periode - kan gives som en kur og kan hos nogle børn være med til at skabe en bedre fordøjelse og ro i maven.
Derudover så kan det være en rigtig god idé at du prøver at amme med forskellige ammestillinger, for at hjælpe din dreng med at "tømme" brystet bedst muligt. Det er sådan at din mælk består af flere dele og den første del af mælken er mere vandholdig. Det betyder at han naturligt nogle gange vil melde sig og die kortvarigt ved brystet, hvorved han får slukket tørsten. Den næste del af mælken er den egentlige mad, den ligner lidt letmælk hvis man malker ud. Og tilsidst kommer så den federe fløde. Og det er rigtig vigtigt at du hjælper din dreng med at nå ind til fløden i brystet, når han ammes. Hvis han dier kortvarigt, spiser f.eks. 8-10 minutter fra hvert bryst, så får han en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk og det giver ekstra uro i maven - det er derfor bedre, hvis han kan spise 20 minutter på et bryst.
Jeg kan ikke se, hvordan du ammer og hvilke stillinger du bruger. Men du kan forsøge at amme ham fra et bryst af gangen. Evt. skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen og derefter lægge ham til samme bryst. Du kan også prøve at starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling og når han virker til at have brug for en pause, så kan du tage ham op, hjælpe ham med at bøvse og så lægge ham til samme bryst igen - men i tvillingestillingen. Det kan hjælpe ham til at spise lidt længere tid ved samme bryst.
Det er vigtigt at du hjælper ham med at få bøvset, så han kommer af med luften den vej igennem og ikke skal "prutte" al luften ud. Hvis han ikke er god til at bøvse med det samme, så prøv at lægge mærke til, når han sover. Måske vil han efter 20-40 minutter begynde at smaske, klynke, virre lidt med hovedet osv. og her må du så gerne hjælpe ham af med luften. Det kan være nødvendigt at tage ham op, men ofte vil det være rigtig fint, at du lige hjælper ham med at blive eleveret lidt og have hovedet drejet, så luften kan finde vej ud selv.
Han har en alder lige nu, hvor han godt kan begynde at slatspise lidt i løbet af dagen. Han begynder at opleve mere af verden nu, han registrerer mere og mere om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring ham. Det betyder at han naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen, og har brug for hjælp til at blive skærmet og finde ro, når det er tid til søvn. Og det betyder også at han ofte vil lade sig forstyrrer, når han spiser. Du kan sandsynligvis godt opleve at han om dagen, dier, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen, pludrer lidt osv. og kommer far ind i stuen, ja så slipper han og kikker efter far og så er det pludselig meget sjovere og mere spændende end at spise ...
Det betyder at mange børn i denne alder begynder at komme ind i en rytme, hvor de slatspiser og faktisk også slatsover lidt hele dagen igennem og det lyder som om at det måske er det, der sker hos jer. I hvert fald lyder det som om at din dreng søger brystet ekstra om natten og det kan godt være fordi han ikke spiser helt nok i dagtimerne og du derfor skal være opmærksom på at tilbyde ham brystet ekstra om dagen og på at han "får tømt" brystet godt nok :)
Samtidig er han også fysisk ved at være så stor, at han har behov for at få sat din mælkeproduktion op og det kan også være en forklaring på, at han nu søger dig ekstra om natten - og i første omgang er det vigtigt at du forsøger at øge hans indtag af mælk. Hvis dette så ikke viser sig at være tilstrækkeligt, så kan du godt begynde med lidt skemad. Du kan starte med lidt små smagsprøver af grød og jeg anbefaler at du giver skemad om dagen f.eks. til frokost. Det er ikke nogen god idé at starte op med skemad om aftenen - det vil give ekstra uro i maven om natten:)
Derudover kan du overveje at lære ham at tage imod en sut - det at sutte virker beroligende og sætter samtidig gang i mave-tarmperistaltikken. Og det er rigtig vigtigt at give ham denne ro. Det gør du allerede, når du tilbyder ham brystet, det giver ham ro - men samtidig også uro, fordi han jo får mælk ned i maven hver gang og det er her at sutten kan have en god effekt. Du kan derfor godt arbejde på at lære ham at tage imod en sut og prøve med forskellige modeller for at se om der er noget han vil være glad for :)
Og så er der naturligvis også børn, som bare foretrækker den ægte varer og dermed brystet og det skal de naturligvis også have lov til. Tiden arbejder også for jer og hans mave-tarmsystem bliver naturligt mere modent hen af vejen :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jer:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske