Brev:
Maveproblemer
11. november 2013
Alder:
4 mdr.
Maveproblemer
Hej Helen!
Jeg skriver til dig, da jeg har en dreng med mange maveproblemer. Han blir fire måneder på fredag, vejer ca. 7 kilo og trives umiddelbart. Han bliver kun ammet.
Han har efter en meget hård fødsel og ab-behandling haft mange maveproblemer, med meget luft i maven og mange mange eksplosive afføringer. Vi synes dog at det gik bedre da han ramte de tre måneder. de sidste 14 dage har vi dog haft problemer om natten, han vågner ca. hver 1,5-2 time, hvor han ligger og karder rundt, siger lyde som om han presser og nogle gange græder. Hans mave er helt udspilet og spændt. Jeg har forsøgt at ligge ham om på maven, da dette ofte hjælper om dagen, da det er nemmere for ham at få luften og afføringen ud på denne måde. Dette hjælper dog ikke om natten. Hvis det endelig hjælper, slår han nogle utrolig høje prutter eller har meget tynd eller skummende afføring. Det eneste der synes at virke er hvis han får mad, hvorefter han falder i søvn også vågner efter 1,5-2 timer igen.
Jeg er bange for at jeg er inde i en ond cirkel, hvor jeg bare bliver ved med at amme ham mange gange om natten for at få ham til at falde til ro, hvorefter han vågner efter to timer igen fordi han ikke kan komme af med luften og afføring igen. Jeg har svært ved at vurdere, om han vitterlig er sulten hver 2. time eller om det er smerterne der gør at han vågner og at han vil spise så ofte. Jeg har oplevet 2 gange om natten de sidste 14 dage at han ikke har taget brystet, hvilket vel må betyde at han er mæt.
Jeg har overvejet at begynde med mos/grød, for at han kan undgå at få så meget luft med ned i maven, og får at han er mæt i længere tid, men er også bange for at hans mave er så sart at den ikke kan "klare" mosen/grøden endnu. Går jo udfra at modermælk er det mest skånsomme for tarmen. Han har aldrig virket til at have behov for at bøvse af, og gylper meget sjældent. Er ved at være en smule træt efter de mange dårlige nætter og håber meget at du kan hjælpe.
Kærlig hilsen
Anne