Svar: Hvor mange timer i børnehave?

1. november 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine tanker :)

Jeg synes det lyder super dejligt, at I har mulighed for at tilrettelægge jeres tid sådan at jeres datter kun behøver være i børnehave 5 timer dagligt. Det vil rigtig mange misunde jer :) Og jeg synes bestemt ikke at hun behøver være der mere, hvis hun ikke viser behov for det.

Når det er sagt, så synes jeg også at hun naturligvis skal have lov til at være der til frugt, når hun synes det er hyggeligt og det kan passe ind i hverdagen. Hun behøver ikke være der til frugt hver dag, men nogle dage vil det være rigtig fint og du kan aftale med hende om morgenen, om du skal hente hende før eller efter frugt. Jeg synes det er meget positivt, at I har mulighed for at flekse efter hvad hun viser behov for - og ikke efter, hvordan vi voksne normalt har indrettet vores hverdag.

Nogle børn har brug for meget faste rutiner og vil f.eks. trives rigtig godt med en regel der hedder "hentes efter frugt tirsdag og torsdag". Andre børn vil ikke trives med dette, men har brug for at kunne bestemme selv og vil profitere rigtig godt af at kunne sige "du henter mig før frugt i dag ik´?" eller modsat "i dag vil jeg gerne blive til frugt!". I må forsøge at se, hvad der passer jeres datter bedst. Og hvis hun de fleste dage har det rigtig godt med at blive hentet før frugt, så er det rigtig fint, så skal I gøre det, netop fordi I har muligheden for det:)

Hvis der sker noget særligt i børnehaven, udflugter, besøg eller andet, så skal I naturligvis tage hensyn til dette, ...

Annonce

... så hun deltager i det hele på lige fod med de andre børn og ikke føler at hun går glip af noget socialt.

Børnerådet har i 2011 lavet en undersøgelse af børns tid i institutioner og set på, hvad betydning institutionslivet har for børnene. I Danmark går 96 procent af alle børn mellem tre og seks i børnehave, og fleste børn er der i halvdelen eller mere af deres vågne timer, fem dage om ugen. I gennemsnit er danske børn i institution i 7.5 timer hver dag. Hvert syvende barn er i institution i ni timer eller længere.

Børnerådet har spurgt børnene, hvordan de har det og spurgt ind til, hvordan de f.eks. har det med at være længe i børnehaven. Børnenes svar viser, at hele 33 procent synes, de generelt er for lang tid i børnehave, ca. en fjerdedel synes det nogle gange, mens 43 procent ikke har denne oplevelse. Børnene giver udtryk for at det især er svært, hvis ens legekammerat kommer senere, eller bliver hentet tidligere, så bliver den "ekstra tid" ekstra lang.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når man har lavet undersøgelsen har man ikke spurgt hvor længe det enkelte barn faktisk er i børnehave, men har set på den oplevelse barnet har. Og faktum er at mange børn har en rigtig lang børnehavedag ...

Og det er vel et eller andet sted de voksnes behov, at barnets dag skal være så lang, så når man som jer har mulighed for at flekse og kan mærke at ens barn stortrives netop med denne fleksiblitet og kortere tid i institutionen, så må det bestemt være at prioritere :)

Håber I kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.