Svar: Hvor mange timer i børnehave?
1. november 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine tanker :)
Jeg synes det lyder super dejligt, at I har mulighed for at tilrettelægge jeres tid sådan at jeres datter kun behøver være i børnehave 5 timer dagligt. Det vil rigtig mange misunde jer :) Og jeg synes bestemt ikke at hun behøver være der mere, hvis hun ikke viser behov for det.
Når det er sagt, så synes jeg også at hun naturligvis skal have lov til at være der til frugt, når hun synes det er hyggeligt og det kan passe ind i hverdagen. Hun behøver ikke være der til frugt hver dag, men nogle dage vil det være rigtig fint og du kan aftale med hende om morgenen, om du skal hente hende før eller efter frugt. Jeg synes det er meget positivt, at I har mulighed for at flekse efter hvad hun viser behov for - og ikke efter, hvordan vi voksne normalt har indrettet vores hverdag.
Nogle børn har brug for meget faste rutiner og vil f.eks. trives rigtig godt med en regel der hedder "hentes efter frugt tirsdag og torsdag". Andre børn vil ikke trives med dette, men har brug for at kunne bestemme selv og vil profitere rigtig godt af at kunne sige "du henter mig før frugt i dag ik´?" eller modsat "i dag vil jeg gerne blive til frugt!". I må forsøge at se, hvad der passer jeres datter bedst. Og hvis hun de fleste dage har det rigtig godt med at blive hentet før frugt, så er det rigtig fint, så skal I gøre det, netop fordi I har muligheden for det:)
Hvis der sker noget særligt i børnehaven, udflugter, besøg eller andet, så skal I naturligvis tage hensyn til dette, så hun deltager i det hele på lige fod med de andre børn og ikke føler at hun går glip af noget socialt.
Børnerådet har i 2011 lavet en undersøgelse af børns tid i institutioner og set på, hvad betydning institutionslivet har for børnene. I Danmark går 96 procent af alle børn mellem tre og seks i børnehave, og fleste børn er der i halvdelen eller mere af deres vågne timer, fem dage om ugen. I gennemsnit er danske børn i institution i 7.5 timer hver dag. Hvert syvende barn er i institution i ni timer eller længere.
Børnerådet har spurgt børnene, hvordan de har det og spurgt ind til, hvordan de f.eks. har det med at være længe i børnehaven. Børnenes svar viser, at hele 33 procent synes, de generelt er for lang tid i børnehave, ca. en fjerdedel synes det nogle gange, mens 43 procent ikke har denne oplevelse. Børnene giver udtryk for at det især er svært, hvis ens legekammerat kommer senere, eller bliver hentet tidligere, så bliver den "ekstra tid" ekstra lang.
Når man har lavet undersøgelsen har man ikke spurgt hvor længe det enkelte barn faktisk er i børnehave, men har set på den oplevelse barnet har. Og faktum er at mange børn har en rigtig lang børnehavedag ...
Og det er vel et eller andet sted de voksnes behov, at barnets dag skal være så lang, så når man som jer har mulighed for at flekse og kan mærke at ens barn stortrives netop med denne fleksiblitet og kortere tid i institutionen, så må det bestemt være at prioritere :)
Håber I kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske