Svar: Ser ting vi ikke kan se
20. oktober 2013
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Det kan, som du skriver, være rigtig svært helt at vide, hvad der foregår, og hvad man skal tro.
Søndagsavisen lavede i 2012 en undersøgelse, som viste at i mere end hver 4 børnefamilie havde man en eller flere gange haft en oplevelse af, at ens barn så spøgelser...
Skal man se på dette mere naturvidenskabeligt, så er forklaringen ofte at barnet ser disse ting, fordi det bliver stresset i hverdagen - nogle børn bliver inddraget for meget i de voksnes verden, nogle børn oplever for lidt tid og for store krav og dette kan gøre, att barnet fortæller, at det ser ting og derfor ikke kan sove, ikke tør gå ind i det andet rum eller lignende.
I kan naturligvis overveje om I hjemme gør noget i hverdagen, som kan stresse jeres datter, ligesom I naturligvis skal overveje, hvad I taler om og hvordan. Du skal medtænke hvordan du selv reagerer og hvad du tror på - når du f.eks. taler til din far eller spørger hende, hvad julemanden laver, så anerkender du at det er rigtigt det hun ser, og kan således også forstærke hendes angst for "det man ikke kan se", hvor det nogle gange kan være bedre at lade det passere. Det er naturligvis en svær balance, for på den ene side skal du naturligvis anerkende, hvis hun ser det hun ser, lytte til det og spørge ind til det - men det er samtidig vigtigt at du ikke forstærker den angst hun evt. kan have. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi. Det er meget svært at skelne og hun kan derfor godt risikere at blive bange.
Nogle forældre vælger at tale med en børnepsykolog, netop fordi angsten kan komme til at fylde så meget, at det skal behandles :)
Din datter er ikke ret gammel og hos de fleste børn møder man dette fænomen i 4-6 års alderen. Det er naturligt lidt anderledes med børn i denne alder, fordi du kan tale mere med dem om det, og de kan også stille spørgsmål - ligesom de jo stille og roligt bliver langt bedre til at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det er svært for så lille en pige som jeres.
Hvis din datter trives med sine oplevelser, hvis hun ikke virker bange, men synes det er okay, måske tilmed synes det er sjovt - ja så tænker jeg at du ikke behøver gøre et større nummer ud af det. Så må du se hvad tiden bringer.
Til sidst vil jeg også lige nævne, at hvis du er mere over i det åndelige og ikke så naturligvidenskabelig, så vil forklaringen ofte være at ånderne viser sig, for at hjælpe - og igen netop udtryk for at din datter eller jeres familie kan have en stresset hverdag eller nogle udfordringer, som I måske har brug for hjælp til at løse. Ånderne træder frem for at hjælpe og guide og viser sig gennem børnene... Igen kan du derfor overveje om I hos jer går og tumler med noget. Jeg tænker også, at det at du fortæller at din datter "ser din far" og at det altid sker til "fødselsdage" - måske er det et savn, et ønske om at han skulle være der og være med som en naturlig del af familie og jeres fest...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske