Svar: Ser ting vi ikke kan se

20. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Det kan, som du skriver, være rigtig svært helt at vide, hvad der foregår, og hvad man skal tro.

Søndagsavisen lavede i 2012 en undersøgelse, som viste at i mere end hver 4 børnefamilie havde man en eller flere gange haft en oplevelse af, at ens barn så spøgelser...

Skal man se på dette mere naturvidenskabeligt, så er forklaringen ofte at barnet ser disse ting, fordi det bliver stresset i hverdagen - nogle børn bliver inddraget for meget i de voksnes verden, nogle børn oplever for lidt tid og for store krav og dette kan gøre, att barnet fortæller, at det ser ting og derfor ikke kan sove, ikke tør gå ind i det andet rum eller lignende.

I kan naturligvis overveje om I hjemme gør noget i hverdagen, som kan stresse jeres datter, ligesom I naturligvis skal overveje, hvad I taler om og hvordan. Du skal medtænke hvordan du selv reagerer og hvad du tror på - når du f.eks. taler til din far eller spørger hende, hvad julemanden laver, så anerkender du at det er rigtigt det hun ser, og kan således også forstærke hendes angst for "det man ikke kan se", hvor det nogle gange kan være bedre at lade det passere. Det er naturligvis en svær balance, for på den ene side skal du naturligvis anerkende, hvis hun ser det hun ser, lytte til det og spørge ind til det - men det er samtidig vigtigt at du ikke forstærker den angst hun evt. kan have. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi. Det er meget svært at skelne og hun kan derfor ...

Annonce

... godt risikere at blive bange.

Nogle forældre vælger at tale med en børnepsykolog, netop fordi angsten kan komme til at fylde så meget, at det skal behandles :)

Din datter er ikke ret gammel og hos de fleste børn møder man dette fænomen i 4-6 års alderen. Det er naturligt lidt anderledes med børn i denne alder, fordi du kan tale mere med dem om det, og de kan også stille spørgsmål - ligesom de jo stille og roligt bliver langt bedre til at skelne mellem fantasi og virkelighed. Det er svært for så lille en pige som jeres.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis din datter trives med sine oplevelser, hvis hun ikke virker bange, men synes det er okay, måske tilmed synes det er sjovt - ja så tænker jeg at du ikke behøver gøre et større nummer ud af det. Så må du se hvad tiden bringer.

Til sidst vil jeg også lige nævne, at hvis du er mere over i det åndelige og ikke så naturligvidenskabelig, så vil forklaringen ofte være at ånderne viser sig, for at hjælpe - og igen netop udtryk for at din datter eller jeres familie kan have en stresset hverdag eller nogle udfordringer, som I måske har brug for hjælp til at løse. Ånderne træder frem for at hjælpe og guide og viser sig gennem børnene... Igen kan du derfor overveje om I hos jer går og tumler med noget. Jeg tænker også, at det at du fortæller at din datter "ser din far" og at det altid sker til "fødselsdage" - måske er det et savn, et ønske om at han skulle være der og være med som en naturlig del af familie og jeres fest...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder