Ser ting vi ikke kan se

20. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Ser ting vi ikke kan se

Hej Helen.

Jeg er helt klar over dette nok ligger ud over, hvad du normalt beskæftiger dig med, men ved ikke hvor jeg ellers skal henvende mig.

Olivia er jo nu 2 år og 5 mdr. og for præcis 2 år siden (21.10.11) døde min far jo og siden da har der været hændelser som kun hun kan se. men som vi andre oplever igennem hende.

Jeg vil prøve at beskrive forløbet.

Allerede 2 dage efter han var død, "så" hun noget/ham. Jeg sad og ammede i sofaen i stuen og pludselig slipper hun og kigger op i loftet over os og griner over hele hovedet. Dette gjorde hun så nogle gange, indtil jeg lidt i "sjov" siger henvendt til loftet (så må du godt smutte far) så stoppede det.

Derefter har hun hver gang der er fødselsdag i familien oplevet noget.
Da hun begyndte at snakke kunne hun jo også sætte ord på. Og det gjorde hun et par dage inden min fødselsdag i feb. vi sidder og spiser aftensmad og pludselig vender hun hovedet og siger julemanden kommer, vi kigger lidt på hinanden og spørger hende så hvor hun ser ham, hun peger og siger køleskabet, derefter siger hun "har hund med" mine forældres hund blev aflivet ca. ½ år før han døde.

Omkring Carolinas fødselsdag i sommer, gentog det sig. Jeg er alene hjemme med hende og vi sidder i sofaen og læser i en bog og pludselig kigger hun ud i gangen og siger, julemanden kommer. (hun bliver rigtig bange) jeg spørger hvor han er og hun peger og siger spejlet, som vi kan se fra stuen. Vi læser lidt videre og hun vil hente en ny bog, men bliver stoppet af noget hun ser og spurter tilbage i sofaen. Jeg beroliger hende og vil hente noget vand til hende. Da jeg er i køkkenet siger jeg sådan lidt henvendt til loftet, kan du da så ...

Annonce

... ikke gøre noget så jeg ved du er her, far? Jeg ved nemlig ikke helt hvad jeg skal tro.
Efter ca. 5 min. sidder vi igen og læser i bog, så siger hun julemanden sidder i sofaen, jeg spørger hvad han laver og hun svarer HOLDER MORS HÅND!!!!

Må indrømme det løb mig koldt ned af ryggen, for det er jo ikke noget en 2 årig bare finder på for sjov vel.

Vi anerkender at hun kan se noget vi ikke kan, for det er der jo nogen mennesker der kan. Og vi spørger ind til det når hun selv nævner det.

Men det bliver bare ligesom ved og hun bliver mere og mere bange for det hun ser. Min bror har lige haft fødselsdag og igen oplever hun noget. Det sker altid fra 2 dage før til 2 dage efter en fødselsdag. Der er INGENTING når ikke der er nogen fødselsdage.

Hun kan være på vej et sted hen over gulvet for så at stoppe brat op og løbe tilbage og sige at enten trolden eller julemanden kommer.

Vi sidder og spiser og hun siger trolden kommer og gemmer sit lille hoved ind til mig og sådan sidder hun i næsten 5 min. før jeg får lov at flytte mig og hun er tydeligt rigtig bange.

Vi forsøger jo slevfølgelig at snakke om alt mulig andet og sige at julemanden er sød og at det er en puttetrold, men ligefrem sige at der ikke er noget, vil jeg ikke, for det ved jeg jo reelt set ikke om der er.

Jeg har spurgt i vuggestuen om de har haft læst om trolde eller andet og det har de ikke.

Men efterfølgende har de også en gang oplevet det, da de var ude at gå i skoven at hun pludselig løb tilbage til klapvognen og gemte sig og sagde at trolden kommer. De prøvede så at aflede opmærksomheden.

Har du nogen forslag til hvad vi kan gøre eller hvem vi skal tale med??

Hilsen Charlotte.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder