Svar: Familiefest med en lille

9. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder dejligt med en fest, og det er rigtig dejligt at de, der har inviteret jer, gerne vil se jer alle. Det er dog ikke jeres drengs behov at komme til fest, og med den alder han har og som situationen er, så tror jeg ikke det vil være særligt spændende, hverken for ham eller jer.

Jeg synes derfor I skal overveje om den ene af jer kan blive hjemme med jeres dreng imens den anden tager til fest? Er det muligt at I deler jer op, så kun den ene af jer tager af sted? Det viser jo respekt for dem, der har inviteret jer og er samtidig også fair overfor jeres dreng...

I kan også overveje om I kan deltage alle tre, men hvor den ene af jer (sandsynligvis mor fordi du ammer) og så jeres dreng, kan deltage et par timer eller hvad han nu viser sig at kunne klare, men derefter ikke er der. En mulighed var at I indlogerede jer på et nærliggende hotel, en kro, bed & breakfast eller lignende. Det kan også være at der er noget familie eller andet, som I kan overnatte hos, så I ikke skal køre så langt og så det ikke bliver for dyrt, og så mor og søn er i nærheden, imens far så deltager i festen - og måske kan I så bytte senere?

Hvis I har råd til det, så kan I også overveje om I kunne hyre en barnepige (måske har du eller din mand en kusine, niece eller en god veninde), som vil opholde sig i nærheden med jeres dreng (være indlogeret på et værelse eller lignende) - så ...

Annonce

... kan mor køre til og fra efter behov, hvis han f.eks. bliver rigtigt ked af det eller barnepigen ikke kan få ham til at spise og begge I forældre kan deltage i festen, imens barnepigen passer - hun kan også give ham en flaske, hvis ikke du er der til at amme og han vil acceptere det - det vil være okay. På den måde skal han ikke undvære jer forlænge.

En rejseseng kan nogle gange være en god idé, eller måske har I en sovepose, som han kan sove i (en voksi, slee-bee, drømmepose, duniduo og hvad de nu allesammen hedder). Så kan han blive lagt til at sove i et tilstødende lokale eller et nærliggende sted, uden at han behøver sin barnevogn. Den er dog praktisk, også fordi den giver mulighed for at I kan trille ud, hvor der er mere ro og frisk luft - men hvis ikke I kan have den med, så dur det jo naturligvis ikke - og hvis ikke der er et tilstødende lokale, så er det svært:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Som sagt er det ikke hans behov, at komme til fest. Han får ikke noget ud af det, han vil højst sandsynligt blive overtræt, ked af det, vil ikke bryde sig om at blive sendt fra arm til arm, alle vil dikke-dikke, og det orker han naturligt ikke. Jeg synes bestemt ikke at I pakker ham for meget ind - han er en meget lille dreng, og han tåler lige nu ikke de store ændringer i hverdagen - og I har haft rigeligt med gråd og uro og ingen af jer har brug for yderligere.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.