Vågner meget om natten

9. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågner meget om natten

Hej Helen.

Det er første gang jeg skriver til dig - jeg håber du har et godt råd eller 2 :-)

Vi har den mest fantastiske, energiske, nysgerrige og glade pige på knap 6 mrd (om 7 dage).

Søvn og spisemæssigt det gik rigtig godt indtil hun fik sin 3 mrds vaccination. Den ændrede alt.

Før hun fik den spiste hun rigtig godt 150-180 ml modermælk erstatning ca hver 3-4 time (jeg har aldrig kunnet amme, så jeg pumpede mælk ud indtil hun var ca 2 mrd-så stoppede min mælkeproduktion, desværre! Hendes lure gik godt, jeg kunne bare ligge hende i barnevognen med sutten og så faldt hun selv i søvn. Men som skrevet, hun spiste godt og hun sov godt. Hun kunne enda sove 6-7 timer om natten uden mad og hun tog gladeligt imod sin sut. Hun var glad, vågen, nysgerrig, smilende og sprudlende hele dagen.

Efter 3 mrds vaccinationen

Hun begyndte at vågne rigtig mange gange om natten ca hver halv anden time, vi prøvede at trøste og give sut, men intet hjalp, hun var piv vågen og ville ikke sove igen, nogen gange kunne hun være vågen i flere timer uden at vise træthedstegn.

Hun begyndte og spise mindre modermælkerstatning ca 50 ml pr gang som så idag er steget til ca 100-130 ml.

Det skal lige siges at hun tager på som hun skal.
Hun vil stadig ikke bruge sut, så jeg kan ikke bare ligge hende i barnevognen og sove sin lur, hun grædere og græder, kan ikke trøste hende, indtil hun fik en flaske mad i munden, så kunne hun godt sove og nu skal hun have den for at sove middagslure. Jeg tilbyder suttten til hende hverdag, men hun vil ikke have den.

Til sidst ville hun ikke sove eller bare gå tur i barnevognen.

Madmæssigt er ...

Annonce

... hun god - hun har fået grød, mos og vand og hun er meget nysgerrig efter vores mad, hun smiler til os når vi spiser :-)

Nu er hun snart 6 mrd og hun vågner stadig mange gange om natten.

Vi har en nogenlunde rytme. men den ændrer sig hverdag i forhold til hvor mange gange hun vågner om natten. så vil ikke engang prøve at forklare den.

De sidste 14 dage er hun blevet bedre til at sove lure når hun skal og spise når hun skal.

Hun plejer og blive putte til natten 21, hvor hun kom i bad kl 20, fik flaske også sov hun. Men det begynder at blive tidligere og tidligere at hun kommer i seng til natten 21-20-19 nogen gange endda kl 17 er hun helt smadret af træthed. Men selvom hun er så træt, så vågner hun stadig så mange gange, indtil næste morgen, mange af de gange er hun ked af og skal trøstes, vugges, nogen gange hjælper det og andre gange, sover hun ikke før jeg giver hende en flaske (hun vil stadig ik have sut) Hun vågner nok omkring en ca 6 gange fra vi ligger hende til natten til næste morgen

Nogen gange græder hun også om dagen når vi prøver at give hende flasken, det er som om hun ikke vil have den.

Skal lige siges at vores rutine ændres af hvor vågen eller hvor mange gange hun vågner om natten. Men:

Hvad er det vi gør forkert?

Skal hun have mere grød, mos og mindre mælk?

Jeg har på fornemmelsen at hun ikke er mæt nok, derfor hun søger mælken når hun sover?

Giver jeg hende mad på de forkerte tidspunkter?

Har du en mad og soveplan som vi kunne prøve af?

Hilsen

En fortvivlet mor

Ps: Det skal lige siges at vores rutine ændres af hvor vågen eller hvor mange gange hun vågner om natten

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far