Brev:
Vågner meget om natten
9. oktober 2013
Alder:
6 mdr.
Vågner meget om natten
Hej Helen.
Det er første gang jeg skriver til dig - jeg håber du har et godt råd eller 2 :-)
Vi har den mest fantastiske, energiske, nysgerrige og glade pige på knap 6 mrd (om 7 dage).
Søvn og spisemæssigt det gik rigtig godt indtil hun fik sin 3 mrds vaccination. Den ændrede alt.
Før hun fik den spiste hun rigtig godt 150-180 ml modermælk erstatning ca hver 3-4 time (jeg har aldrig kunnet amme, så jeg pumpede mælk ud indtil hun var ca 2 mrd-så stoppede min mælkeproduktion, desværre! Hendes lure gik godt, jeg kunne bare ligge hende i barnevognen med sutten og så faldt hun selv i søvn. Men som skrevet, hun spiste godt og hun sov godt. Hun kunne enda sove 6-7 timer om natten uden mad og hun tog gladeligt imod sin sut. Hun var glad, vågen, nysgerrig, smilende og sprudlende hele dagen.
Efter 3 mrds vaccinationen
Hun begyndte at vågne rigtig mange gange om natten ca hver halv anden time, vi prøvede at trøste og give sut, men intet hjalp, hun var piv vågen og ville ikke sove igen, nogen gange kunne hun være vågen i flere timer uden at vise træthedstegn.
Hun begyndte og spise mindre modermælkerstatning ca 50 ml pr gang som så idag er steget til ca 100-130 ml.
Det skal lige siges at hun tager på som hun skal.
Hun vil stadig ikke bruge sut, så jeg kan ikke bare ligge hende i barnevognen og sove sin lur, hun grædere og græder, kan ikke trøste hende, indtil hun fik en flaske mad i munden, så kunne hun godt sove og nu skal hun have den for at sove middagslure. Jeg tilbyder suttten til hende hverdag, men hun vil ikke have den.
Til sidst ville hun ikke sove eller bare gå tur i barnevognen.
Madmæssigt er hun god - hun har fået grød, mos og vand og hun er meget nysgerrig efter vores mad, hun smiler til os når vi spiser :-)
Nu er hun snart 6 mrd og hun vågner stadig mange gange om natten.
Vi har en nogenlunde rytme. men den ændrer sig hverdag i forhold til hvor mange gange hun vågner om natten. så vil ikke engang prøve at forklare den.
De sidste 14 dage er hun blevet bedre til at sove lure når hun skal og spise når hun skal.
Hun plejer og blive putte til natten 21, hvor hun kom i bad kl 20, fik flaske også sov hun. Men det begynder at blive tidligere og tidligere at hun kommer i seng til natten 21-20-19 nogen gange endda kl 17 er hun helt smadret af træthed. Men selvom hun er så træt, så vågner hun stadig så mange gange, indtil næste morgen, mange af de gange er hun ked af og skal trøstes, vugges, nogen gange hjælper det og andre gange, sover hun ikke før jeg giver hende en flaske (hun vil stadig ik have sut) Hun vågner nok omkring en ca 6 gange fra vi ligger hende til natten til næste morgen
Nogen gange græder hun også om dagen når vi prøver at give hende flasken, det er som om hun ikke vil have den.
Skal lige siges at vores rutine ændres af hvor vågen eller hvor mange gange hun vågner om natten. Men:
Hvad er det vi gør forkert?
Skal hun have mere grød, mos og mindre mælk?
Jeg har på fornemmelsen at hun ikke er mæt nok, derfor hun søger mælken når hun sover?
Giver jeg hende mad på de forkerte tidspunkter?
Har du en mad og soveplan som vi kunne prøve af?
Hilsen
En fortvivlet mor
Ps: Det skal lige siges at vores rutine ændres af hvor vågen eller hvor mange gange hun vågner om natten