Svar: Dagpleje - 13 mdr.

10. september 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det kræver en vis professionalisme at passe andre børn sammen med sit eget barn. Det er rigtig vigtigt at man ikke gør forskel på børnene, behandler dem ligeværdigt og er glad for dem alle - og faktisk lyder det som om at det er lidt problematisk hos jer. Bemærkninger som "hun klynker så snart vi kommer hjem" eller "jeres datter kan ikke lide andre børn" og meningen bag disse sætninger, kan siges på en konstruktiv og positiv måde, eller det kan siges negativt og gøres problematisk. Og hos jer får jeg lidt indtryk af, at jeres datter bliver opfattet negativt. Og det synes jeg faktisk ikke er helt fair.

Faktisk lyder det, ud fra det du fortæller, ikke som om at hun "ikke kan lide andre børn" - det kan hun faktisk godt, og hun er rigtig glad for at være ude, være sammen med andre, opleve, lege i gymnastiksalen osv. Men det er ikke så rart at komme hjem til dagplejer, det er bare ikke så hyggeligt og jeg får lidt på fornemmelsen at de to børn har svært ved at deles om dagplejer (sandsynligvis fordi hun selv er mor til den ene) og hun har ...

Annonce

... måske også svært ved at lade dem dele hende...

Du fortæller at jeres datter nu har været i dagplejen i 5 måneder. Det betyder at dagplejer og jeres datter nu kender hinanden ret godt. Jeres datter er stadig lidt ked af at blive afleveret, hvilket godt kan handle om alder og udvikling, men du føler ikke rigtigt at det fungerer optimalt. Og jeg tænker at du måske skulle undersøge mulighederne for at få jeres datter i vuggestue ... Indtil I får en plads der, kan hun jo sagtens være hvor hun er - hun har det okay i dagplejen, dagplejer giver hende mad, passer hende og er der - men hjertet er nok ikke rigtigt med og jeg tror måske det er det, som jeres datter reagerer på.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og ja, naturligvis kan du have din datter hjemme om torsdagen, hvor du har fri og netop mulighed for at nyde hende og lave ting sammen med hende. Det er guld værd og det er rigtig dejligt at hun kun behøver komme af sted 4 dage om ugen, ligesom det er super at bedsteforældrene kan hente hende tidligt om fredagen. Det skal du ikke ændre på.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge