Svar: Problemer med indkøring til dagpleje
28. august 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Andreas forældre
Tak for jeres brev :)
Håber det kan give lidt ro at høre, at jeg ikke tror, at det er fordi I har været på forlænget weekend, at Andrea er ked af dagplejen - jeg tror mere det handler om, at hun nu begynder at forstå at det er hver dag.. De første par uger har det været nyt, spændende, og hun er blevet fanget af alt det der er sket, det har overrumlet hende og hun har nydt det - men pludselig så er det ikke bare nyt og spændende, det er hver dag og en ny rutine og det er bare ikke så sjovt - for hun er jo stadig en meget lille pige, der naturligt føler sig mest tryg, når hun er hjemme.
Det er helt naturligt at hun helst vil være i dagplejers favn og det er rigtig godt at dagplejer at opmærksom på dette. Det er dejligt at dagplejers søn tager sig lidt af Andrea, så hun får lidt fysisk kontakt og nærhed - og på den måde kan studere de andre børn lidt på afstand, ligesom det er rigtig godt at dagplejer bruger en sele eller slynge til hende, så hun har hende tæt ved sig, selvom hun naturligt også er nødt til at tage sig af de andre børn og lave praktiske ting.
Det tager tid at knytte sig til en anden og lige nu skal det have tid - Andrea skal have tid til at knytte sig til dagplejer og finde ud af at bruge hende, når mor og far ikke er i nærheden, hun skal have tillid til hende og mærke at hun er der for hende, dagplejer kan godt trøste og berolige hende og at dagplejer at okay. Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Men børn har også brug for sekundære omsorgspersoner, som de kan gå til, når mor og far (de primære) ikke er tilstede. Det kan være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Og det er denne tilknytning som Andrea er igang med og som lige nu skal have tid.
I fortæller at I har ca. en uge tilbage og jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis far kan prøve at være sammen med jeres datter og dagplejer - måske skal dagplejer i legestue, hvor far kan tage med? Det at Andrea ser far sammen med dagplejer og de andre børn, kan gøre at hun bliver mere tryg ved det hele. Når far signalerer, at det er okay og her er rart og dejligt at være, så vil hun naturligt spejle sig i dette.
Og på samme måde kan det nogle gange være en rigtig god idé at aflevere hende forholdsvist hurtigt - aflevere hende direkte i favnen på dagplejer, som så vinker farvel. Fordi når far afleverer hende direkte i armene på dagplejer, så signalerer han naturligt "nu kører jeg, men dagplejer passer på dig", og at han netop har tillid til dette, så det kan Andrea også have.
Nogle børn har modsat behov for at man bliver hos dem og lige lader dem lande, før man så går - men lige nu tror jeg faktisk ikke at far skal blive der når han afleverer - det kan signalerer "jeg er ikke glad for at gå" og dermed "der er noget galt", og så vil Andrea have svært ved at være der, vil have svært ved at lade sig trøste af dagplejer osv. Men far kan som sagt prøve at være med i legestuen og kan også blive der lidt, når Andrea hentes, så hun her mærker at far har det godt med at være der.
Det kan dog være en god idé nogle gange at lave aflevering af to omgange - så far afleverer i favnen på dagplejer, vinker og går og dagplejer går så hen til et vindue med Andrea på armen, far går rundt om huset og hen til vinduet og dagplejer og Andrea vinker så sammen imens far går ned af stien, hvorefter dagplejer så beroliger og får Andrea igang med noget andet.
Og nogle gange kan det også være en god idé at aflevere Andrea ved morgenbordet, så hun sættes ved bordet, får lidt at spise - og derfra vinker farvel. Det at hun med det samme har noget at gå igang med, som lidt frugt, en bolle eller lignende, kan gøre at hun lettere kan slippe far. Lige nu er det dog ikke sikkert at det vil være en hjælp hos jer, da hun jo ikke er helt tryg nok ved at spise i dagplejen endnu, men det kan forsøges - om ikke nu, så måske senere.
Det er vigtigt at I afleverer Andrea hver dag, så hun oplever den faste rutine det er, og det er en rigtig god idé at hun både oplever at skulle spise og sove i dagplejen. Det er vigtigt at hun ikke får fornemmelsen af at blive hentet efter et par timer. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I går hen, når hun ikke kan se jer og hun kan heller ikke forholde sig til tid, så hun ved derfor ikke om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer.
Hun vil derfor på sigt fornemme tid efter hvad der sker i løbet af dagen og hendes indre ur vil indstille sig på dette. Det betyder at hvis hun vænnes til at I går og kommer igen før frokost, ja så vil hun kunne sidde og spejde efter jer, fordi hun fornemmer at det er her, I skal komme ind af døren. Det er derfor udmærket at I først kommer, når hun har både spist og sovet, så hun fornemmer at en dag i dagplejen indebærer disse ting og så hun ikke sidder og kikker mod døren, fordi hun tror I kommer ind lige om lidt ...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske